Koleksi 30 Hari Doa Bulan Ramadan


Koleksi 30 Hari Doa Bulan Ramadan l Assalamualaikum. Pertama-tamanya Ana nak ucap Ramadan Kareem buat semua rakan-rakan. Tak sangka dah masuk bulan puasa dah kita kan. Walau Ramadan tahun ni berbeza dari sebelumnya, namun puasa tetap kena puasa. Ibadah tetap kena diteruskan.

Koleksi 30 Hari Doa Bulan Ramadan


Tipu lah kalau kata tak sedih kan. Selalu bila masuk malam Ramadan, Kita akan nampak ramai jiran tetangga dan kawan-kawan berpusu menuju ke surau atau masjid untuk berterawih. Bagi yang tak ke surau, masih boleh dengar alunan bacaan ayat-ayat Al-Quran dari imam-imam di corong pembesar suara surau kan.

Yakin yang setiap yang berlaku ada hikmahnya. Walau tak dapat berterawih secara berjemaah di surau, tapi kita boleh tengok di media sosial ramai yang dapat berjemaah berterawih dengan ahli keluarga. Bukan selalu dapat lalui saat-saat tu kan. Hanya pada musim PKP ni je haa. Hehe.

Selalu kita dengar, ganjaran di bulan puasa ni berlipat ganda nilainya kan. Sebab tu kita boleh tengok ramai berebut bersedekah, menderma pada bulan mulia ni. Tapi bagi yang tak mampu, takpe. Banyak lagi caranya. Antaranya dengan banyakkan baca Quran, zikir, dengar ceramah-ceramah dan juga berdoa. Cakap pasal doa ni, hari ni Ana nak share dengan semua  Koleksi 30 Hari Doa Bulan Ramadan yang kita boleh amalkan.


Doa Ramadan Hari Pertama


"Ya Allah, jadikan puasaku di bulan ini sebagai puasa orang-orang yang berpuasa sebenarnya, solat malamku di dalamnya sebagai orang yang solat malam sebenarnya, bangunkan aku di dalamnya dari tidurnya orang-orang yang lalai. Bebaskan aku dari dosa-dosaku wahai Tuhan semesta alam. Maafkan aku wahai Yang Memberi ampunan kepada orang-orang yang berbuat dosa."

Doa Ramadan Hari Ke-2


"Ya Allah, dekatkan aku di bulan ini kepada keredhaan-Mu. Jauhkan aku di dalamnya dari kemurkaan dan kebencian-Mu, serta bimbinglah aku untuk membaca ayat-ayat-Mu dengan rahmat-Mu wahai yang Paling Pengasih dari semua yang mengasihi."

Doa Ramadan Hari Ke-3


"Ya Allah, kurniakan kepadaku di dalamnya pengetahuan dan kesedaran, jauhkan aku di dalamnya dari kebodohan dan kepalsuan, dan berikan kepadaku bahagian dari setiap kebaikan yang diturunkan di dalamnya dengan kedermawanan-Mu wahai Yang Maha Dermawan dari semua yang dermawan."

Doa Ramadan Hari Ke-4


"Ya Allah, berilah aku kekuatan untuk melaksanakan perintah-Mu di dalamnya. Berikan kepadaku di dalamnya kelazatan berzikir kepada-Mu. Bantulah aku di dalamnya untuk bersyukur kepada-Mu dengan kemuliaan-Mu. Lindungilah aku di dalamnya dengan penjagaan-Mu dan perlindungan-Mu wahai Yang Maha Pengasih dari segala yang mengasihi."

Doa Ramadan Hari Ke-5



"Ya Allah, jadikan aku di dalamnya tergolong kepada orang-orang yang memohon pengampunan, jadikan aku di dalamnya tergolong kepada hamba-hamba-Mu yang soleh dan taat, dan jadikan aku di dalamnya tergolong kepada para kekasih-Mu yang didekatkan kepada-Mu dengan kasih sayang-Mu, wahai Yang Maha Pengasih dari semua yang mengasihi."

Baca juga : Doa Munajat Ramadan Yang Menyentuh Hati

Doa Ramadan Hari Ke-6


"Ya Allah, jangan hinakan aku di dalamnya kerana perlakuan maksiat pada-Mu, jangan seksa aku, jauhkan aku di dalamnya dari keharusan murka-Mu, dengan kurnia dan anugerah-Mu wahai Puncak keinginan orang-orang yang berharap."

Doa Ramadan Hari Ke-7


"Ya Allah, tolonglah aku di dalamnya untuk melaksanakan puasa dan solat malam, jauhkan aku di dalamnya dari dosa dan kesalahan, anugerahkan padaku di dalamnya untuk selalu berzikir pada-Mu dengan bimbingan-Mu wahai Pembimbing orang-orang yang tersesat."

Doa Ramadan Hari Ke-8


"Ya Allah, kurniakan kepadaku di dalamnya rasa sayang kepada anak-anak yatim, kemampuan memberi makan, menebarkan salam dan berteman dengan orang-orang yang berakhlak mulia dengan kemurahan-Mu wahai tempat bersandar para pengharap."

Doa Ramadan Hari Ke-9


"Ya Allah, berikan padaku di dalamnya bahagian dari rahmat-Mu yang luas, bimbinglah aku di dalamnya dengan ilmu-Mu yang bercahaya, dan bimbinglah aku pada keredhaan-Mu yang sempurna dengan cinta-Mu wahai Dambaan orang-orang yang merindukan."

Doa Ramadan Hari Ke-10


"Ya Allah, jadikan aku di dalamnya tergolong kepada orang-orang yang bertawakkal pada-Mu, jadikan aku di dalamnya tergolong kepada orang-orang yang beruntung di sisi-Mu, jadikan aku di dalamnya tergolong kepada orang-orang yang mendekatkan diri pada-Mu, dengan kebaikan-Mu wahai Tujuan orang-orang yang berharap."

Doa Ramadan Hari Ke-11


"Ya Allah, kurniakan padaku di dalamnya rasa cinta pada kebaikan, benci pada kefasikan dan kemaksiatan, selamatkan aku di dalamnya dari murka-Mu dan neraka dengan pertolongan-Mu wahai Pelindung orang-orang yang mencari perlindungan."

Doa Ramadan Hari Ke-12


"Ya Allah, hiasi aku di dalamnya dengan pengampunan dan kesucian, tutupi aku di dalamnya dengan pakaian qana’ah dan rasa cukup, bawalah aku di dalamnya pada keadilan dan keseimbangan, kurniakan padaku di dalamnya rasa aman dari apa yang ku takutkan, dengan penjagaan-Mu wahai Yang Menjaga orang-orang yang ketakutan."

Doa Ramadan Hari Ke-13


"Ya Allah, sucikan aku di dalamnya dari noda dan kotoran, anugerahkan padaku di dalamnya kesabaran pada ketentuan takdir-Mu, bimbinglah aku di dalamnya pada ketakwaan dan berteman dengan orang-orang yang baik, dengan pertolongan-Mu wahai Penyejuk hati orang-orang yang miskin."

Doa Ramadan Hari Ke-14


"Ya Allah! Mohon Janganlah Engkau tuntut dari kami di bulan ini semua kesalahan yang aku lakukan. Hapuskan seluruh kesalahan dan kebodohanku. Hindarkan aku dari bencana dan malapetaka. Demi kemuliaan-MU, Wahai sandaran Kemulian kaum Muslimin."

Doa Ramadan Hari Ke-15


"Ya Allah, anugerahkan padaku di dalamnya ketaatan orang-orang yang khusyuk, lapangkan dadaku dengan taubatnya orang-orang yang memperoleh ketenteraman, dengan keamanan-Mu wahai Yang Memberi rasa aman kepada orang-orang yang ketakutan."

Doa Ramadan Hari Ke-16


"Ya Allah, bimbinglah aku di dalamnya untuk meniru orang-orang yang berbuat kesolehan. Jauhkan aku di dalamnya dari berteman dengan orang-orang yang berbuat kejahatan. Kembalikan aku di dalamnya dengan rahmat-Mu ke dalam kediaman yang abadi dengan ilahiyat-Mu wahai Tuhan semesta alam."

Doa Ramadan Hari Ke-17


"Ya Allah anugerahkan aku di bulan ini untuk berperilaku yang baik dan kabulkanlah semua hajat dan keinginanku, wahai yang tidak memerlukan penjelasan dan pertanyaan, wahai yang Maha mengetahui apa yang ada di dalam alam ini. Anugerahkan selawat dan salam bagi Muhammad dan keluarganya yang mulia."

Doa Ramadan Hari Ke-18


"Ya Allah sedarkanlah aku untuk mengetahui berkat yang ada pada waktu sahur. Terangilah hati-ku dengan cahaya-Mu yang lembut. Jadikanlah seluruh anggota badanku dapat mengikuti cahaya itu Wahai Penerang hati sanubari."

Doa Ramadan Hari Ke-19


"Ya Allah, jadikanlah aku di bulan ini agar dapay menikmati berkat-berkat-Mu dan mudahkanlah jalan untukku untuk mendapat kebaikan-kebaikannya. Jangan Engkau haramkan aku untuk menerima kebaikan-kebaikannya. Wahai Pemberi Petunjuk kepada jalan yang terang."

Doa Ramadan Hari Ke-20


"Ya Allah, bukakanlah bagiku di bulan ini pintu-pintu menuju syurga dan tutupkan bagiku pintu-pintu neraka. Berikanlah kemampuan padaku untuk menelaah Al qur’an di bulan ini, wahai yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin."

Doa Ramadan Hari Ke-21


"Ya Allah, tuntunlah aku di bulan yang mulia ini untuk mendapat keredhoan-Mu, Dan janganlah adakan celah bagi syaitan untuk menggodaku. Jadikan surga sebagai tempat tinggal dan bernaungku, wahai yang memenuhi hajat orang-orang yang meminta."

Doa Ramadan Hari Ke-22


"Ya Allah bukakanlah lebar–lebar pintu kurniaMu di bulan ini dan curahkan berkat-berkatMu. Tempatkan aku di tempat yang membuat-Mu redho padaku. Tempatkan aku di dalam Syurga-Mu wahai Yang Maha menjawab doa orang yang dalam kesempitan."

Doa Ramadan Hari Ke-23


"Ya Allah, sucikanlah aku dari dosa-dosa dan bersihkanlah diriku dari segala aib. Tanamkanlah ketakwaan di dalam hatiku wahai Penghapus kesalahan orang-orang yang berdosa."

Doa Ramadan Hari Ke-24


"Ya Allah aku memohon pada-Mu di bulan yang suci ini dengan segala sesuatu yang medatangkan keredhoan-Mu, dan aku berlindung dengan-Mu dari hal-hal yang mendatangkan kemarahan-MU, dan aku memohon kepada-MU kemampuan untuk mentaati-MU serta menghindari kemaksiatan terhadap-MU, wahai Pemberi para peminta."

Doa Ramadan Hari Ke-25


"Ya Allah, jadikanlah aku di bulan ini lebih mencintai para wali-Mu dan memusuhi musuh-musuh-Mu. Jadikanlah aku pengikut sunnah Nabi penutup-Mu. Wahai yang menjaga hati para nabi."

Doa Ramadan Hari Ke-26


"Ya Allah, jadikanlah setiap langkah usahaku di bulan ini sebagai ungkapan rasa syukur dan dosa-dosaku di ampuni, amal-amalku diterima dan seluruh aibku ditutupi, wahai Yang Maha mendengar dari semua yang mendengar."

Doa Ramadan Hari Ke-27


"Ya Allah, berkatilah aku di bulan ini dengan mendapatkan lailatul qadar. Ubah arah hidupku dari hidup yang susah menjadi mudah. Terimalah segala permohonan maafku dan hapuskan dosa-dosa dan kesalahanku, wahai Yang Maha Penyayang terhadap hamba-Nya yang soleh."

Doa Ramadan Hari Ke-28


"Ya Allah, sempurnakanlah hidupku dengan melaksanakan amalan-amalan Sunnah, dan muliakanlah aku dengan terkabulnya semua permintaan. Dekatkanlah aku kepada-Mu dengan berbagai jalan, wahai Yang tidak sibuk dengan rintihan orang yang meminta."

Doa Ramadan Hari Ke-29


"Ya Allah, lingkupilah aku di bulan ini dengan rahmat-Mu, anugerahilah aku taufik dan penjagaan-Mu. Sucikanlah hatiku dari benih-benih fitnah/kebencian, wahai yang Maha Pengasih terhadap hamba-hamba-Nya yang beriman."

Doa Ramadan Hari Ke-30


"Ya Allah, terimalah puasaku di bulan ini dengan rasa syukur. Jadikanlah puasaku ini mendatangkan keredhoan-Mu dan keredhoan para Rasul-Mu. Engkau kuatkanlah furu (cabang-cabang)-nya dan ushul (pokok-pokok)-nya. Demi kebenaran junjungan kami Muhammad saw beserta keluarganya yang suci. Segala puji bagi-Mu ya Allah, Tuhan semesta alam."


Koleksi 30 Hari Doa Bulan Ramadan Reviewed by Ana Suhana on April 24, 2020 Rating: 5

10 comments:

  1. Aamiin
    Mudah2an sampai ke 30 ramadan

    ReplyDelete
  2. Salam Ramadhan Kak Ana.
    Waaaahhhh, seronoknya dapat list 30 doa yang kita boleh praktikkan <3
    Jemput singgah sini https://mysecret-littlelife.blogspot.com/2020/04/dropship-as-part-time.html

    ReplyDelete
  3. Terima kasih share ni.
    Selamat berpuasa Ana 🥰

    ReplyDelete
  4. terima kasih sharing...
    Bagus info...

    ReplyDelete
  5. Selamat berpuasa kak Ana sekeluarga.Moga 30 hari ini mewah dengan keberkatan.aamiin.

    ReplyDelete
  6. selalu dengar resepi masakan..kali ni koleksi doa..wahh bestnyaaa suka sgt..selamat berpuasa sis

    ReplyDelete
  7. Salam Ramadhan Ana....
    Terima kasih share himpunan doa sepanjang Ramadhan...Masak apa semalam hihi

    ReplyDelete
  8. perkongsian yg terbaik..thanks Ana

    ReplyDelete
  9. amin ya rabbal alamin semoga kita semua tempias dgn doa2 ni

    ReplyDelete

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤

All Rights Reserved by Ana Suhana © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.