10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara


10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara l Assalamualaikum. Hi korang. Kemain sekarang kan semua orang pakat Cuti-cuti Malaysia sekarang ni. Tak perlu dah nak tunggu sekolah semua dah. Asal weekend je, berebut orang nak pergi bercuti. Maklumlah dalam Malaysia pun banyak tempat-tempat menarik untuk dikunjungi tau!!

10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara


Kalau dulu, kemain rakyat Malaysia sibuk nak travel overseas. Tapi sekarang, bila goverment tutup pintu sempadan, baru ramai terbuka mata nak cuti-cuti dalam Malaysia je. Masa ni, baru nampak banyaknya tempat-tempat menarik dalam Malaysia.

Kalau korang nak tau, sebenarnya sekarang dalam Malaysia pun dah ada beberapa tempat-tempat menarik seperti di luar negara. Kalau korang pandai edit gambar, sure gambar korang akan nampak cun giler seperti ala ala di overseas gitchuw. Dekat mana tempat-tempat tu? Jom baca senarai di bawah ni.

1. Sejuk dan Hijau Seperti New Zealand di Desa  Cattle Dairy Farm, Sabah


Kundasang sangat terkenal sebagai satu tempat sejuk di Sabah. Jarak Kundasang dari Kota Kinabalu sekitar 2 jam perjalanan saja. Terdapat beberapa tempat menarik di Kundasang yang korang boleh lawati.
10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara
10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara
Dan salah satunya ialah Desa Cattle Dairy Farm yang terkenal dengan jolokan New Zealand Malaysia. Di sini korang juga boleh melihat pemandangan Gunung Kinabalu yang tersergam indah yang dikelilingi warna kehijauan yang segar. Selain dari tu korang juga boleh beri anak lembu makan. Seronok tau. Dan jangan lupa untuk cuba air susu segar perisa coklat dan aiskrim yang dijual di sini. Memang sangat segar dan sedap. Ni kalau dapat bina villa ala ala homestay dekat Kundasang, memang syok sangat 

2. Pulau Mabul Sabah Secantik di Maldives


Selain dari Kundasang, Sabah juga terkenal dengan pulau-pulaunya yang cantik dan jernih. Dan pulau yang paling popular di kalangan pelancong tempatan dan luar negara ialah Pulau Mabul yang terletak di Timur Sabah atau lebih tepat di Borneo Utara.
10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara
10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara
Dan korang tau tak berada di Pulau Mabul seperti berada di Maldives tau sebab terdapat banyak resort-resort yang dibina di atas air yang jernih untuk para pengunjung menginap bermula dari harga yang sederhana hingga lah ke banglo yang mewah dan mahal.

Kenapa Pulau Mabul sangat terkenal? Haaa kalau korang nak tau, Pulau Mabul merupakan satu lokasi fotografi-makro terhebat di dunia dan dikelilingi dengan terumbu karang yang melandai sedalam 2 hingga 40 meter. Antara aktiviti popular yang korang boleh lakukan di sini ialah snorkelling, berkayak, menyelam dan melawat tempat tinggal suku kaum Bajau Laut. Tapi kalau kata takde bajet nak turun Mabul kalau korang dari Kota Kinabalu, apa kata korang ke Tunku Abdul Rahman Park je. Pun tak kurang hebat pulau-pulau yang ada di sana tau. Air jernih dan pemandangan pun cantik. Cuba lah!

3. Berangan Ala Venice di Melaka River Cruise 


Nak berangan ala ala Venice di Italy, korang patut cuba naik Melaka River Cruise ni. Cuma bezanya korang naik bot bukannya gondola. Tapi Ana rasa kalau ada gondola dekat sini, confirm orang tak heran nak ke Venice dah. Hehe. Melaka River Cruise juga merupakan salah satu tempat menarik di Melaka.
10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara
10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara
Melaka River Cruise ni akan bermula dari Jeti Muara sehingga ke Taman Rempah sejauh 9km. Masa perjalanan pula memakan masa sekitar 30-40 minit. Sepanjang perjalanan korang akan lalu beberapa jambatan dan bangunan bersejarah serta deretan bangunan yang di cat dengan mural yang sangat menarik.

Sebuah cruise boleh memuatkan 20-40 orang pada satu-satu masa bergantung pada saiz cruise. Minimum 8 orang di perlukan untuk cruise bergerak. Semasa korang bercruise nanti akan ada penerangan tentang sejarah-sejarah Melaka. Sangat menarik untuk di dengar selain dapat refresh sejarah yang telah kita belajar di sekolah dulu. Kalau plan nak bermalam di sana, boleh tengok senarai hotel terbaik di Melaka ni.

4. Menara Condong Teluk Intan Kembar Menara Pisa


Menara Condong Teluk Intan antara tempat popular yang jadi tumpuan pelancong di daerah Teluk Intan. Kalau korang nak tau, Menara Condong ni dah berusia 100 tahun dan mendapat jolokan menara condong kedua di dunia selepas Menara Pisa di Itali. Menarik kan?
10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara
Menara Condong Teluk Intan atau nama lainnya Menara Jam Condong Teluk Intan ini dibina pada tahun 1885 dengan ketinggian setinggi 85 kaki dan mempunyai 110 buah anak tangga. Pada asalnya merupakan sebuah menara tangki air untuk bekalan penduduk sekitar. Kemudian ianya dijadikan sebagai menara jam. 

5. Jambatan Angkat Terengganu Sebijik Macam di London


Jambatan Angkat Terengganu merupakan tarikan terbaru di Kuala Terengganu dan baru di buka kepada orang ramai beberapa bulan yang lalu. Dah nama pun jambatan angkat kan, so jambatan ni boleh diangkat dekat bahagian tengah bila kapal-kapal besar nak lalu dan dikatakan kos untuk sekali angkat jambatan tu ialah RM2k.
10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara
Jambatan Angkat Terengganu ini dibina sepanjang 632 meter dan mampu memendekkan jarak antara pusat bandar Kuala Terengganu dengan Seberang Takir dan Gong Badak. Kalau dulu jauh kena pusing ikut Jambatan Sultan Mahmud.

Selain boleh lalu atas jambatan tu sambil fefeeling lalu draw bridge London, korang juga boleh naik satu menara tu dan tengok view bandar KT dari atas. Ada galeri dan see thru glass lagi. Restoran di atas tu pula masih dalam proses pembinaan dan dijangka siap tahun depan.

6. Cameron Lavender Garden Ala Kawasan Desa Eropah


Nak merasa seperti berada di kawasan desa Eropah, apa kata korang ke Cameron Lavender Garden ni. Terletak di jalan utama untuk turun ke Simpang Pulai.
10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara
Antara salah satu tarikan wajib singgah di Cameron Highlands yang mempunyai taman lavender serta taman bunga lain seperti bunga mawar, peonies, daisi kuning dan camellia. Memang sangat cantik untuk bergambar.

Dan jangan lupa untuk cuba aiskrim lavender yang dijual. Sedap dan unik rasa dia. Selain tu ada juga deretan kedai yang jual pelbagai cenderamata. Eh nak petik strawberi untuk dibawa pulang pun boleh tau.

7. Colmar Tropicale Bukit Tinggi Dengan Sentuhan France


Menarik tentang bangunan-bangunan di Colmar Tropicale Bukit Tinggi ni ialah ianya dibina bermodelkan selepas abad ke-16 Bandar Colmar di France. So korang yang teringin nak merasa suasana di France, korang boleh lah ke sini dulu. In fact, bangunan di sini juga seakan bangunan di Petite France, Korea yang popular dalam drama My Love from The Star.  
10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara
Cantik kan reka bentuk bangunan dekat sini. Aishh kalau lah ada rezeki Ana nak bina rumah banglo atas tanah sendiri, Ana nak amik inspirasi dari bangunan Colmar ni. 

Selain dari bergambar dengan berlatar belakangkan bangunan yang berwarna-warni di sini, korang juga boleh ke Taman Jepun, mini zoo serta buat aktiviti lasak seperti fying fox dan paint ball.  Nak tidur di sini pun boleh cuma kena book awal untuk harga murah.

8. Kelantan Floating Market Setanding di Hatyai


Sekarang ni kalau nak merasa pengalaman food hunting di floating market seperti di Hatyai, korang hanya perlu ke Kelantan Floating Market Pulau Suri, Tumpat je. Tak perlu nak cross border bagai dah. Cuma kena naik bot saja. Hehe
10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara
Terdapat pelbagai jenis makanan popular ada dijual di sini seperti nasi kerabu, lokan bakar, kerabu nipah, udang celup tepung, ikan tuko bakar dan banyak lagi. Tapi korang kena datang awal tau sebab kalau lambat, banyak makanan habis. Kelantan Floating Market Pulau Suri ni dibuka hanya pada hari Sabtu sahaja bermula pukul 8 pagi hingga 3 petang.

9. Ingatkan di Bolivia. Rupanya hanya di Sky Mirror Kuala Selangor 


Salar de Uyuni merupakan salah satu lokasi popular di Bolivia kerana mempunyai kesan pantulan yang sangat cantik. Tapi sekarang Malaysia pun dah ada tau. Korang hanya perlu ke Sky Mirror di Kuala Selangor.
10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara
Pantai sasaran ni mempunyai kesan cermin semulajadi yang sama seperti di Bolivia. Memang sangat cantik bila bergambar especially kalau korang kreatif. Tapi fenomena ini hanya berlaku ketika masuk bulan baru dan setiap kali bulan purnama kerana pada masa ni paras air begitu sempurna. So semak dulu sebelum datang ok.


10. Rasai Pengalaman Musim Sakura di Kedah


Siapa kata dekat Malaysia takde musim sakura. Kalau korang ke Kedah dalam bulan Mac, korang berpeluang untuk bergambar seperti berada di Jepun.
10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara
Ini kerana pada masa ni kawasan sekitar bandar raya Alor Setar akan dipenuhi dengan pokok tekoma yang mekar dengan bunga warna merah jambu. Nak lagi cantik bila guguran bunga menutupi laluan jalan raya.


Haaa cantikkan 10 Tempat Menarik di Malaysia di atas ni. Sekali Pandang memang nampak seperti berada di luar negara. Yang penting tak perlu berbelanja ribuan ringgit kan. Memang lah pengalaman di negara orang tu lain dari negara sendiri, tapi tak salah nak berangan-angan dalam Malaysia dulu sementara nak tunggu tabung travel penuh. Betul tak?





10 Tempat Menarik di Malaysia! Sekali Pandang Seperti Di Luar Negara Reviewed by Ana Suhana on August 06, 2023 Rating: 5

21 comments:

  1. yang no 10 tu depan rumah tok saya ada . pengantin ramai buat photoshoot depan rumah . Heheheh

    ReplyDelete
  2. sky mirror tu entah bila nak pergi entah padahal dekat je hahaha cantik2 lah tempat dekat malaysia ni

    ReplyDelete
  3. Fuhhh... lamanya tak berjalan. Cantik2 betoi tempat ni.

    ReplyDelete
  4. Eh, ada ye floating market kat kelantan tu. baru tahu kak ana..menarik juga ye. Banyak tempat cantik dalam Malaysia cuma belum explore kesemua tempat tu. Baru pergi beberapa tempat je.

    ReplyDelete
  5. Malaysia memang banyak temoat tempat menarik kan Ana.

    ReplyDelete
  6. Cantik giler...geram tgok tempat2 tu..lama x pi berjalan ni

    ReplyDelete
  7. dah tak perlu sangat nak ke luar negara kan. cuti-cuti malaysia aja ^_^

    ReplyDelete
  8. cantiknya gambar2 ana.. akak mmg dah lama nak g kundasang nak g Desa Cattle Dairy Farm, Sabah sekali bestnya

    ReplyDelete
  9. pokok bunga tekoma!! ingkan bunga sakura tadi

    ReplyDelete
  10. yg sakura tu blom merasa lagi.. de musim gak kan?

    ReplyDelete
  11. semuabtempat tak oernh oergi lagi.. Teringin nak pergi.. Malaysia mmg bnyakntempat menarik.. Nak rasa floating food boat tu dekt kelantan

    ReplyDelete
  12. It's amazing how beautiful these places are and the fact that it's in Malaysia is unbelievable.
    i wanna go there too !

    ReplyDelete
  13. Wahh!! tak sangka Malaysia secantik ini...
    Pasni dah boleh feeling2 macam pegi oversea heheh >_<

    ReplyDelete
  14. Semoga ada rezeki nak sampai ke tempat tempat cantik di Sabah nanti. Banyak sangat tempat cantik kat sana.

    ReplyDelete
  15. Malaysia pun banyak tempat menarik dan spot ambik gambar cantik-cantik, saya sayang Malaysia.. #cutitraveloversea

    ReplyDelete
  16. Betul lah, semua cantik dan lawa-lawa. Cuti dlm Malaysia boleh Jimat kan mcm2 benda juga terutama rm

    ReplyDelete
  17. DrawBridge ade jugok tu.. Wow.. 😍 😍

    ReplyDelete
  18. Byknya tpt2 menarik & cantik dlm Malaysia yg akak blm lawat! :D Mudah2an ada rezeki utk tengok semua tpt2 tu.

    ReplyDelete
  19. dalam list ni baru 4 tempat yang dah pergi,
    next nak pergi Bukit Tinggi tu, wife asyik cerita je mentang2 dia dah pergi heee

    ReplyDelete
  20. Eh.. Kelantan pun ada floating market eh.. Menarik..
    Yang sabah tu memang dalam perancangan..

    ReplyDelete

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤

All Rights Reserved by Ana Suhana © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.