Sungai Sebagai Tarikan Utama Pelancongan


Sungai Sebagai Tarikan Utama Pelancongan | Assalamulaikum. Pernah tak korang terpikir yang sebatang sungai boleh menjadi satu aset yang sangat di banggakan oleh sesebuah negara? Ada apa dengan sungai ye? Kalau setakat jadi tempat untuk memancing atau mandi manda, rasanya perkara tu biasa je walau di luar negara sekali pun kan.
Sungai Sebagai Tarikan Utama Pelancongan

Ni nak cerita sikit. Mengimbau kenangan masa Ana bercuti di Seoul, Korea. Salah satu tempat yang wajib bila berada di sana ialah di Cheonggyecheon Stream. Korang tau tak Cheonggyecheon Stream tu sebenarnya aliran sungai yang telah dimodenkan dari sungai yang tercemar dengan sampah sarap kepada sungai yang sangat jernih airnya. Sejernih kristal to be exact. Sehinggakan air tersebut selamat untuk di minum di saat darurat. Hebat kan?

Itu contoh sungai di Korea. Kalau Ana sebut Venice  di Itali apa perkara pertama yang terlintas dalam pemikiran korang? Mesti aktiviti menaiki gondola di celah-celah bangunan yang cantik di sana kan. Dan angan-angan untuk ke sana pun tercipta. Kan best kalau dekat Malaysia ada macam tu. Tak perlu pergi jauh-jauh dan berhabis beribu duit kan.

Sungai Sebagai Tarikan Utama Pelancongan

Itu cerita 2 tahun lepas. Nak dijadikan cerita, hujung tahun lepas Ana tetiba rasa nak ajak family outing malam minggu di Dataran Merdeka. Lama rasanya tak ke sana. Nama je duduk KL tapi jarang ke sana. Seronok juga rasanya sesekali dapat lepak dekat open air tu kan. Suami Ana pun setuju then lepas Maghrib kami ke sana.

Sampai-sampai dekat sana Ana nampak ramai sangat orang. Dalam hati dok tertanya ada apa sampai ramai macam ni kan. Nak kata ada karnival tak nampak pula khemah-khemah didirikan. Lepas jalan punya jalan baru Ana nampak sesuatu yang WOW!! Tercengang kejap Ana masa tu. Macam tak percaya dengan apa yang Ana nampak.
Sejak bila dekat KL ada "SUNGAI BIRU" yang WOW ini?? Memang sangat cantik ok. Bukan membesar-besarkan cerita tapi  itu hakikatnya. Cuba korang bayangkan ada sungai yang mempunyai kabus (mist) yang keluar dari lubang-lubang dekat tepi sungai tu menutupi permukaan sungai. Kemudian ada pula lampu berwarna biru dipasang di tepi sungai tu. Terasa macam dalam dunia magical lah pula.
Lagi-lagi bila di kelilingi dengan bangunan-bangunan yang bersejarah. Siap boleh nampak KLCC dan menara KL lagi. Tu yang buat Ana sampai berjam lepak tepi SUNGAI BIRU tu.

River of Life Sungai Kebanggan Rakyat Malaysia

Balik je rumah Ana terus search tentang sungai biru ni. Curios kot. Punya lama duduk KL boleh tak tahu tentang kewujudan sungai biru ni. Selidik punya selidik rupanya sungai ni di namakan sebagai River of Life  (RoL).
RoL ini merupakan inisiatif kerajaan Malaysia dengan usahasama DBKL untuk projek Pengindahan Sungai Projek River of Life (RoL). Ianya adalah salah satu Projek Permulaan di bawah Program Transformasi Ekonomi bagi Greater Kuala Lumpur dengan tujuan untuk mentransformasikan 2 buah sungai utama di KL iaitu Sungai Gombak dan Sungai Klang. Harapannya agar kedua-dua sungai ini menjadi satu ikon waterfront yang dinamik melalui 3 komponen utama iaitu PEMBERSIHAN SUNGAI, PENGINDAHAN SUNGAI dan PEMBANGUNAN TANAH.
Kalau korang nak tau, Projek RoL telah dilancarkan sejak Julai 2011 dan akan melalui beberapa fasa. Fasa 1 telah pun dirasmikan oleh PM kita pada 28 Ogos 2017 yang lepas di mana fasa ini melibatkan beberapa bangunan warisan bersejarah seperti Bangunan Sultan Abdul Samad dan juga Masjid Jamek Sultan Abdul Samad.

Pelbagai inisiatif telah dijalankan di bawah projek RoL ini yang melibatkan proses membersihkan semula sungai seperti menaiktaraf sistem pembentungan, menambah perangkap sampah di sepanjang sungai dan memperkenalkan sistem interceptor. Setakat tahun lepas, proses pembersihan sungai telah mencapai 81% kemajuan pelaksanaan dan di jangka siap sepenuhnya pada tahun 2020.
Kalau pada yang dah pernah ke sini, mesti korang perasan ada satu jambatan dibina di atas ROL tu kan. Tu namanya Jambatan Sultan Abdul Samad. Jambatan itu dibina bagi memudahkan perjalanan yang menghubungkan antara Masjid Jamek dengan Dataran Merdeka dan Bangunan Sultan Abdul Samad. Dan jambatan ni di katakan dapat menjimatkan 50% masa pejalan kaki. Tak perlu nak pusing jauh-jauh dah seperti sebelum ni.
Harapannya semoga projek RoL ini dapat menjadikan sungai sebagai salah satu tempat tarikan yang menakjubkan di Malaysia khususnya di KL. Sama hebat dengan Cheonggyecheon Stream dan Venice yang Ana cerita deka atas tadi.

Projek Kolam Biru

Selain dari RoL, kerajaan juga melaksanakan Projek Sungai Biru di mana ideanya tercetus ketika PM melawat tapak projek RoL. Melihat potensi untuk mengoptimumkan kawasan sekitar ini,  PM telah memberi cabaran kepada Ketua Kampung WP untuk menghasilkan sesuatu yang boleh menarik lebih ramai pelancong dan warga kota.
Dan hasilnya sekarang ni korang boleh menikmati limpahan cahaya yang berwarna-warni di sertai dengan muzical fountain di Kolam Biru ni. Cantik sangat kan? Dan nak lebih bangga ini adalah hasil kerja anak-anak tempatan. Siapa kata hasil kerja kita tidak setanding kontraktok antarabangsa??

Tanggungjawab Bersama

Ana rasa bangga sangat bila negara kita dah ada tempat cantik seperti ini. Tak perlu nak ke luar negara dah. Harapnya kecantikan yang ada sekarang ni berpanjangan demi kesejahteraan anak cucu kita.

Jadi sebagai rakyat yang bertamadun, jangan lah kita melakukan pencemaran dan kerosakan ke atas usaha yang telah di lakukan. Kita kan dah semakin maju, jadi mentaliti pun biarlah maju sekali. Nak lagi hebat biar kita ada first world mentality. Jangan pula jadikan sungai sebagai tempat pembuangan sampah sarap kita dan sama-sama memelihara fasiliti yang telah disediakan.  Jom kita sama-sama menikmati keindahan yang ada.


Sungai Sebagai Tarikan Utama Pelancongan Reviewed by Ana Suhana on May 07, 2018 Rating: 5

47 comments:

  1. WoW!!! Sangat cantik.. LeYa pun dah lama tak lepaking Dataran Merdeka tuh. Tak sangka pula ade lokasi paling indah.. Okay... Nak pergi singgah dan terjah la dengan En Suami a.k.a. Otomen Taro hujung minggu ni. Hehehe..

    ReplyDelete
  2. tk smp2 lg...nanti ada kesempatan nk pi la..cantik tgk

    ReplyDelete
  3. menarik..x pernah samai lagi kat sini..nak bawak dania pi sini gak nanti..maybe nak bawak dia staycation kat area KL senang nak pi sbb malam je jan boleh explore..siang takde benda..

    ReplyDelete
  4. Cantik kan tempat nie Ana, Kak Sue tak sempat lagi nak pi.. nanti nak pi juga..

    ReplyDelete
  5. Subhanallah...cantiknya ana sungai tu sekarang, dah lama x pegi sana..kalini nak kena pi bawak ank2 lepak sana la..

    ReplyDelete
  6. Ibu singgah blog walking di petang isnin. Semoga sis ana sihat. Sungai tu tak lah lawa waktu siang. Waktu malam boleh lah

    ReplyDelete
  7. cantiknya patut la turun kl baru-baru ni byk tempat tgh membangun rupanya depa nak buat sungai nohh

    ReplyDelete
  8. Inisiatif menjadikan Sungai Gombak menjadi "River Of Life" sekaligus sebagai tarikan pelancong ni sangat baik dan menarik. Sebab kalau KL ni, pelancong selalunya akan ke Malls saja padahal ada banyak history dan benda2 yg boleh dijadikan tarikan buat pelancong. Harap2 dalam jangka masa yg panjang, rakyat juga boleh bekerjasama untuk kurangkan pencemaran di Sungai Gombak.

    ReplyDelete
  9. kita ni sebagai anak jati KL dulu dulu tgk sungai ni memang rasa nak termuntoh hijau tau.. bawah tu penuh dgn pengemis lepak tido makan bawah tu.. color pon kejap teh tarik kejap nescafe..bila dah transform cantik mcm ni rasa macam tak percaya weii!!

    i love KL gituuu!!
    hehehe..

    ReplyDelete
  10. yaallah...indah sungguh pemandangan di waktu malam..

    ReplyDelete
  11. sangat kagum! daripada sungai tercemar, biasa2 ja sekarang dah multifunction,. syabas dbkl!

    ReplyDelete
  12. Wow beza sungguh dulu memang banyak sampah jew sekarang dah cantik. lepas ne nak babab siapa yang buang sampah merata-rata

    ReplyDelete
  13. Aida da tgk sungai biru ni, ana. Gi dgn anak2 ari tu cuti skola. Hmmm masa tu x blogging sgt, peram la gambar dld phone. Tak up entry pon :-)
    Memang cantik. Allahu Akbar. Kagum rasa hati.

    ReplyDelete
  14. fuh memang mengagumkan projek River of Life ni. sungai yang nampak mati dan lesu boleh jadi tarikan pelancongan yang boleh dibanggakan. menakjubkan! hasil fotografi pun langsung tak mengecewakan. semoga kekal terpeliharalah kecantikan macam ni ya!

    ReplyDelete
  15. Cantik giler..KL skang serius dah lain sangat. Semoga tempat ini dijaga dengan betul sampai bila-bila.

    ReplyDelete
  16. Cantik, nnt if maii kl nak lepak sini, br dgr ttg projek ROL ni. Smoga menjadi dgn jayanya

    ReplyDelete
  17. Cantiknyaaa..warna dia memukau pandangan

    ReplyDelete
  18. Lain betul sungai ni bila dah transform. Cantik jadinya tempat dia kak ana. Kinah dah pergi sekali.

    ReplyDelete
  19. River Of Live ini adalah satu perubahan yang sangat ketara kat bandarya KL ni sebab memang lain sangat sungai dulu dan sungai sekarang ni memang cantik dan menarik..

    ReplyDelete
  20. Wahh cantiknya..bolehlah nanti sis ke sana melihat keindahan River Of Life ni. Selalu tgok sungai negara lain je yang cantik..sekarang negara kita pun dah ada sungai cantik macam ni terasa bangga jugak lah..:)

    ReplyDelete
  21. Serius cantik gile pemandangan..

    ReplyDelete
  22. Near Dataran Merdeka?? Awesome!! Never knew they had this done. The blue is so electrifying, very eye catching indeed. With a view of KLCC - what else can you ask for

    ReplyDelete
  23. cantiknya sangat sungai ni selepas perubahan dibuat. warna biru yang menenangkan. malam-malam rilek2 kat sini best juga sambil tengok pemandangan biru ni

    www.maisarahsidi.com

    ReplyDelete
  24. when i first saw it, I also couldn't believe my eyes! It was so beautiful at night. Well morning its a complete different story coz you can still see uncivilised people throwing thrash into it. Saw it happened right before my eyes when i was having a photoshoot.

    ReplyDelete
  25. Wah KL dan lawa macam kat Seoul kan. Ini barulah tarikan pengunjung dan juga pelancong datang ke sana kan. Kalau turun KL nak singgah lah sini memang menarik.

    ReplyDelete
  26. Cantik dan hebat..harap ada lagi usaha membaik pulih sungai utk jd tarikan orang ramai kan

    ReplyDelete
  27. Eh serious tak tahu pun kewujudan sungai berwarna biru ni. Kat area mana tu? Teringin nak tengok depan2 laa. Mesti cantik

    ReplyDelete
  28. Cantiknya gambar sungai ni.betul tu sungai memang penting dan banyak daya tarikan boleh buat kalau ada sungai

    ReplyDelete
  29. Cantik dah..biru je..klu dulu. Rasanya sg ni berbau yg tak menyenngkn

    ReplyDelete
  30. Cantiknya sungai biru ni. Lawa sangat. Menarik taw. Tak tahu sungai biru ni wujud. Nanti boleh dtg lepak sini.

    ReplyDelete
  31. Cantik.. dah lamaaaaaa sangat tak turun KL waktu malam sejak dah duduk luar KL ni.

    ReplyDelete
  32. cantik sekarang ni, sungai dibandar lagi menarik waktu malam sebab ada neon yang sedap mata memandang.

    ReplyDelete
  33. Cantik nya..MasyaAllah..tak tau ade sg mcm ni kat kl yg dah buat cantik..mmg ptut buat de lama dulu..at least ada jgk la dbkl do something kan

    ReplyDelete
  34. Belum pernah tengok lagi since dah ada perubahan pada Sungai Klang ni

    ReplyDelete
  35. Indahnya tak terkata.. Bagaikan di luar negara... Hebat KL :)

    ReplyDelete
  36. Sungai tu letak nila ke kak Ana?! T^T cantik sangatlah.. :')

    ReplyDelete
  37. Wow, dah cantik macam ni sekali ! Lama kot CN tak pergi ke sini

    ReplyDelete
  38. bagusnya Ana share info tentang nie =)

    ReplyDelete
  39. cantik dah sekarang bagus inisiatif ni

    ReplyDelete
  40. Cantik dah ianya sekarang. Tak sabar nak tengok depan-depan

    ReplyDelete
  41. Cantik sungguh simbahan warna lampu tu.. tak sabar nak ke sini..

    ReplyDelete
  42. Cantiknya view mcm ni.. tringin pulak nk pergi tngok kak ana post ni. Hehe

    ReplyDelete

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤

All Rights Reserved by Ana Suhana © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.