Tempat Menarik di Putrajaya : Masjid Putra - Ana Suhana

Jul 18, 2017

Tempat Menarik di Putrajaya : Masjid Putra


Tempat Menarik di Putrajaya : Masjid Putra | Assalamualaikum. Kalau dulu sebut nama Putrajaya semua orang akan kata tu tempat jin bertendang sebab takde apa yang menarik untuk di lawati. Yang ada hanya bangunan-bangunan pejabat kerajaan. Kedudukannya pula agak jauh dari Kuala Lumpur. Memang takde siapa nak jalan-jalan ke sana. Tapi kini Putrajaya semakin maju. Banyak tempat menarik di bangunkan dan pelbagai aktiviti dan karnival di jalankan untuk menarik lebih ramai orang ke sana. Salah satu tempat menarik di Putrajaya ialah Masjid Putra.

Tempat Menarik di Putrajaya : Masjid Putra

Tempat Menarik di Putrajaya : Masjid Putra
Tempat Menarik di Putrajaya : Masjid Putra
Masjid Putra atau lebih di kenali sebagai Masjid Pink merupakan mercu tanda utama di Putrajya. Masjid ini di namakan bersempena nama Perdana Menteri Pertama Malaysia iaitu Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj.

Masjid Putra yang terletak berhadapan dengan Dataran Perdana dan Tasik Putrajaya ini di bina pada tahun 1997 dan mengambil masa selama 2 tahun untuk siap sepenuhnya. Pada 1 September 1999, masjid ini di serahkan kepada JAKIM. Kos binaan dianggarkan  kira-kira RM250 juta dan kos penyelenggaraan di anggarkan sebanyak RM100 ribu.
Tempat Menarik di Putrajaya : Masjid Putra
Tempat Menarik di Putrajaya : Masjid Putra
Kerana masjid ni terletak terletak bersebelahan dengan Tasik Putrajaya, sebahagian besar kawasan masjid di kelilingi tasik. Ini menjadikan Masjid Putra ini kelihatan seakan-akan terapung seperti Masjid Tengku Tengah Zaharah di Kuala Terengganu. Konsep reka bentuk masjid pula berdasarkan seni bina Parsi pada zaman Kerajaan Safawe. Manakala seni bina kubahnya bercirikan reka bentuk masjid tradisi di Timur Asia. Ukiran hiasan dalaman pula di ilhamkan dari seni ukir tradisional orang Melayu. Masjid ni ada 4 tingkat. Ruang solat lelaki dan wanita terletak di tingkat atas sekali. Manakala tempat wuduk dan tandas berada di tingkat bawah. Terdapat juga kemudahan dan fasiliti seperti auditorium, dewan seminar, dewan makan dan perpustakaan. 
Tempat Menarik di Putrajaya : Masjid Putra
Tempat Menarik di Putrajaya : Masjid Putra
Tempat Menarik di Putrajaya : Masjid Putra
Tempat Menarik di Putrajaya : Masjid Putra
Disebabkan keunikan warna pink Masjid Putra ni, ramai pelancong dari luar terutamanya dari China tak melepaskan peluang untuk melihat sendiri kecantikan masjid ni. Setiap minggu masjid ni pasti menerima jumlah pengunjung yang tinggi. Seperti masjid-masjid yang lain, adab dan kesopanan mesti di utamakan untuk menjaga kehormatan masjid sebagai rumah ibadat. Pakaian mestilah labuh dan sopan. Jika tak, ada perkhidmatan jubah di sediakan di kaunter berhampiran pintu masuk utama. Nanti akan ada pengawal yang memerhatikan pakaian setiap pengunjung. Kalau tak memenuhi syarat, nanti dia akan panggil dan minta kita memakai jubah yang di sediakan. Jubah pun warna pink tau. Comel jer.
Tempat Menarik di Putrajaya : Masjid Putra
Tempat Menarik di Putrajaya : Masjid Putra
Korang kalau ke Putrajaya jangan lupa singgah solat dekat Masjid Putra ni tau. Lepas solat bolehlah menikmati kecantikan senibinanya puas-puas. Asyik sangat tau. Kalau rasa lapar boleh turun ke tingkat bawah. Terdapat kedai makan berdekatan bangunan masjid. Dah kenyang sila-sila panjangkan langkah naik cruise pula. Alang-alang dah dekat kan :)


21 comments:

  1. miza pun suka singgah masjid ne bila datang putrajaya. Anak-anak pun suka sebab kat luar ada ruang main dan mini perpustakaan

    ReplyDelete
  2. Dulu masa masih duduk di KL...rajin juga PC dan En Suami ke Putrajaya..En Suami lebih kerap pergi atas urusan kerja.Dan memang tak pernah tak singgah masjid ni..suka.

    ReplyDelete
  3. Ada playground juga kat area sini kan...hihi

    ReplyDelete
  4. Kat sini memang kuat angin dia

    Best sangat kalau duduk tepi tasik tu

    ReplyDelete
  5. Dah beberapa kali ke Putrajaya tapi belum pernah singgah lagi sini Ana..

    ReplyDelete
  6. Masjid ni betul betul tepi tasik tu

    Serba merah tile dia

    ReplyDelete
  7. masjid ni memang lawa n besar sangat. tapi yg tak bestnya sbb tempat solat perempuan tinggi betul, mengah2 naik tangga tu tau hahaha

    ReplyDelete
  8. masjid ni mmg sangat cantik.. pernah pergi sekali je.. huhu.

    ReplyDelete
  9. Ada eh.. Nape sha tak perasan ye.. Hehehe..

    ReplyDelete
  10. Hahaha saya yang keja di Putrajaya pun hanya berlegar-legar kat luar masjid jea... =)

    ReplyDelete
  11. Dah lama tak ke sini. Biasanya dulu waktu study kalau ada program mesti bawa buka puasa dekat sini hehe.

    ReplyDelete
  12. yayyyyy da ada older post. seronok laa blogwalking blog akak pasnih.
    Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    ReplyDelete
  13. sekali je dulu pernah ke sini..hehehe

    ReplyDelete
  14. dah lama akak tak ke putrajaya, cantik kawasan masjid ni

    ReplyDelete
  15. Tak pernah sampai sini. Kalau pergi ptrjaya tak brksmptn nk singgah.

    ReplyDelete
  16. Siqah suka sangat Putrajaya. Banyak tempat cantik dan best sebab tenang je rasa kat sana. Tak crowded sangat. Dah lama nanye tak ke Putrajaya. Duduk rumah je sekarang..

    ReplyDelete
  17. Comel tengok Syafi. Ana ceritalah tentang Syafi ana

    ReplyDelete

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤