Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam Yang Wajib Di Kunjungi


Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam Yang Wajib Di Kunjungi l Assalamualaikum. Dulu kalau sebut Shah Alam, orang akan persoalkan apa ada dekat sana. Bosan kot Shah Alam tu. Tapi Shah Alam yang dulu tak sama dengan Shah Alam yang sekarang. Hari ni Shah Alam dah jadi bandaraya yang menjadi tempat tumpuan. Salah satu sebabnya ialah Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam Yang Wajib Di Kunjungi semakin banyak diwujudkan.
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam Yang Wajib Di Kunjungi

Selain dari banyak Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam Yang Wajib Di Kunjungi, faktor lokasi juga memainkan peranan yang penting. Jarak Shah Alam dengan Kuala Lumpur, KLIA, Seremban yang hanya beza 1 jam perjalanan juga menjadi salah satu faktor bandar Shah Alam menjadi tarikan pelancong. Tu belum lagi faktor butik-butik pakaian dan tempat makan yang popular yang semakin hari semakin banyak  ibarat cendawan tumbuh selepas hujan. Senang kata kalau ke Shah Alam ni kira cukup semua keinginan korang dapat dipenuhi.

Ok lah berbalik dengan cerita tentang Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam Yang Wajib Di Kunjungi, terdapat banyak pilihan untuk korang seisi keluarga berhibur. Ada yang percuma dan ada yang berbayar. Tepuk dada tanya selera. Jom kita tengok antara Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam Yang Wajib Di Kunjungi yang popular hari ni.

1. I-City Shah Alam
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
I-City Shah Alam dulu pernah dikenali dengan bandar lampu digital (The City of Digital Lights) kerana terdapat banyak pokok-pokok berlampu LED di seluruh kawasan I-City ni. Tapi sekarang terdapat tarikan terbaru yang mendapat sambutan hangat seperti Snowalk, Waterworld, Trick Art Museum, Itsy Bitsy (Theme Park) dan banyak lagi.

2. Taman Botani Shah Alam
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Teringin nak merasa musim salji seperti di luar negara? Korang wajib ke Taman Botani Shah Alam ni sebab dekat sini ada rumah iklim sederhana 4 musim. Bukan musim salji je, malah korang juga boleh merasai musim bunga. luruh dan panas. Semua di dalam satu tempat. Selain tu pada yang suka aktiviti lasak, korang juga boleh mencuba aktiviti flying fox dan paintball di sini.

3. Taman Tema Air Wet World
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Bagi yang datang ke Shah Alam dengan anak-anak kecil, apa kata korang bawa mereka ke Taman Tema Air Wet World. Boleh lah dorang main air puas-puas sambil mencuba pelbagai rides yang ada. Taman Tema Air Wet World juga lengkap dengan kemudahan seperti loker, kedai makan, pondok-pondok rehat dan lain-lain.

4. Skytrex Shah Alam
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Lagi satu destinasi bagi pencinta aktiviti lasak, Skytrex Shah Alam yang terletak di Taman Pertanian Malaysia pasti menjanjikan pecutan adrenalin buat korang. Jangan risau kalau korang belum biasa dengan aktiviti-aktiviti ekstrem ni kerana ianya terbahagi kepada 3 litar iaitu Little Advebture (beginner), Big Thrill (intermediate) dan Challenge Extreme (advanced).

5. Laman Seni Seksyen 7
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Suka port port menarik yang Instagrammable? Korang patut ke Laman Seni Seksyen 7 yang ala ala Art of Old Town Ipoh. Di sini terdapat hasil-hasil seni pelukis jalanan yang telah memenangi Pertandingan Laman Seni 7 Shah Alam dalam 4 kategori yang berbeza.

6. Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Merupakan masjid kedua terbesar di Asia Tenggara dan lebih di kenali sebagai masjid biru kerana berkubah biru. Menurut fakta masjid ni mengambil masa selama 12 tahun untuk di siapkan dan menerapkan seni rekabina tradisional Islam dan Asia Barat, India, Barat dan ciri-ciri binaan Melayu Asli. Menarik kan? Keindahan masjid biru ni lebih terserlah pada waktu malam.
7. Perpustakaan Raja Tun Uda
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Bosan lah pergi perpustakaan!! Mesti tu tanggapan korang kan. Tapi percayalah Perpustakaan Raja Tun Uda ni lain dari lain. Berkonsepkan perpustakaan dalam taman, perpustakaan ini merupakan perpustakaan yang berteknologi tinggi dan dilengkapi dengan kemudahan moden termasuklah Zon kreatif untuk kanak-kanak, gimnasium, tayangan unik 6D dan juga filem 3D.

Kalau korang yang jenis suka JJCM, jangan risau sebab ada banyak sangat tempat-tempat makan yang korang boleh cuba. Antaranya :

8. Nasi Lemak Tepi Jalam 1996
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Kredit : FB NLTP
Bosan dengan nasi lemak biasa? Why not korang ke Nasi Lemak Tepi Jalan 1996 dan cuba Nasi Lemak Lobster yang dilimpahi dengan kuah cheezy istimewa. So yummy!!

9. Rumah Makan Cibiuk Shah Alam
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Kredit : FB RMCSA
Kalau korang nak cuba rasa masakan resipi asli Sunda, korang wajib ke sini. Jangan lupa untuk cuba Nasi Liwet ala ala nasi lemak. Makan pula dengan ayam kampung bakar dan lele goreng. Terbaik beb.

10. Cake Jalang Tiung
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam Kredit : FB Cake Jalan Tiung
Tak nak makan berat-berat, nak yang light and sweet, Cake Jalan Tiung tempat lepak yang terbaik. Kek-kek dekat sini semua dibakar fresh dan semuanya homemade. Antara kek yang popular ialah Salted Caramel Chocolate Cake, Pavlova, Cream Puff dan Cupcakes.

23 Hotel Menarik Di Shah Alam Sebagai Penginapan Percutian 

Ok alang-alang dah sampai Shah Alam ni kan, mana cukup sehari untuk explore semua yanh ada kan. At least kena lah bermalam semalam di sini. Baru berbaloi datang dari jauh-jauh.

Nak tidur mana?? Haaa jangan risau bab tu sebab dekat Shah Alam ni ada banyak hotel yang korang boleh check in. Ana jumpa senarai hotel ni di laman sesawang Bagasi.my. Korang pernah dengar tentang Bagasi.my ni?
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Bagasi.my merupakan laman sesawang yang sangat ideal, sarat dengan info untuk korang yang kaki jalan. Sebabnya dalam Bagasi.my ni korang boleh jumpa SENARAI LENGKAP tempat-tempat menarik dan juga hotel-hotel serta homestay di seluruh Malaysia. Contohnya macam senarai 23 Hotel Menarik Di Shah Alam Sebagai Penginapan Percutian untuk panduan korang ni.
Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam
Bab harga jangan risau sebab korang boleh pilih mengikut bajet korang tau. Ada bilik serendah RM63 sehingga RM240 semalam. Murah kan. Lagi-lagi kalau korang tong tong :). Eh walau harga  bilik tu murah tapi bilik yang disediakan masih lagi selesa dan bersih tau.

Dalam 23 Hotel Menarik Di Shah Alam Sebagai Penginapan Percutian tersebut, ada beberapa hotel yang Ana dah pernah nginap. Antaranya Hotel Pegasus dan Hotel De Art Shah Alam.

Bab makanan dekat hotel pula, antara 23 Hotel Menarik Di Shah Alam Sebagai Penginapan Percutian tu boleh dikatakan selalu juga Ana makan di Hotel Grand Bluewave Shah Alam. So far makanan dia semua sedap-sedap. Ada banyak pilihan pulak tu - Masakan Melayu, Jepun, Cina dan antarabangsa. Kalau terasa nak makan steamboat murah tapi terbaik korang boleh stay di Acapella Suite Hotel sebab dekat bawah tu ada DKayangan Grill & BBQ Steamboat.

Haa macam mana, dah ada plan nak ke Shah Alam? Atau mana-mana destinasi di dalam Malaysia? Kalau ada jangan lupa tau survey hotel dan homestay di Bagasi.my. Tak rugi tau korang. Semua info dalam satu laman sesawang - jimat masa, mudah dan cepat!!



Tempat-tempat Menarik Di Shah Alam Yang Wajib Di Kunjungi Reviewed by Ana Suhana on June 20, 2019 Rating: 5

25 comments:

  1. Bagus ada apps bagasi.my nie kan senang kerja dan nak buat pilihan..

    ReplyDelete
  2. First time dengar pasal bagasi.my ni. Bagus juga ye aplikasi ni. Mudahkan kita bila nak bercuti

    ReplyDelete
  3. wah ada website baru bagasi, boleh survey nanti kat sana

    ReplyDelete
  4. Lama dh tak jalan kl.okay nt zaza tgk laman bagasi tu

    ReplyDelete
  5. hah....aplikasi ni lah best..banyak giler senarai tempat2 yang best kan ana

    ReplyDelete
  6. I have not come across this website yet. Looks great!

    ReplyDelete
  7. hampir separuh dah jejak. boleh teruskan lagi terjah shah alam lagi lepas ni. terima kasih kongsi

    ReplyDelete
  8. first ime dgr ni...apps bagasi ni...
    so far, dah hampir separuh nieyl dah pernah pergi :)

    ReplyDelete
  9. Ada yang dh jejak dan ada yang x pernah jejak menarik ni...boleh terjah nanti

    ReplyDelete
  10. Wah best nyer entry ni, kalau ke Shah Alam wajib jejak kaki ke i-City Shah Alam kan.

    ReplyDelete
  11. Senanglah lepas ni husniey nak baca review penuh..boleh ke bagasi.my tu.. 😍

    ReplyDelete
  12. laman seni dengan perpustakaan tu tak pernah singgah lagi. Senang lepasni ada bagasi.my scroll je pilih hotel yang mana bagus

    ReplyDelete
  13. memnag banyak tempat dekat shah alam sebeanrnya..kene pandai cari dekat youtube ke..google..adala beberapa tempat nad dh pergi yang kak anan senaraikan

    ReplyDelete
  14. Shah alam walaupun tempat yang biasa orang kunjungi, kita tak habis pusing lagi kat situ. Banyak yang menarik rupanya.

    ReplyDelete
  15. wah best.. laman seni tu wpun dekat akak x penah sampai lagi

    ReplyDelete
  16. A good sharing kak! taman botani tu pernah pegi time musim salji n panas

    ReplyDelete
  17. Kat shah alam wawa dh byk pergi sbb akk ipar duduk situ.. Tp yg nasi lemak tu je lom

    ReplyDelete
  18. terima kasih kongsi pasal laman bagasi.my ni ya ana.. senang nak survey apa yang ada kat tempat yang kita nak pegi ni.. byk jugak tempat di shah alam yang kami tak tau rupanya..

    ReplyDelete
  19. Saya kalau ke Shah Alam wajib singgah ke Kedai Kopi di Tasik Shah Alam, sedap kuewteaw beef dia..memanggil2..

    ReplyDelete
  20. Menarik, walau dekat ada tempat-tempat best yang baru dibuka tak sempat terjah lagi.. nnt bolehlah pergi... Laman seni tu menarik

    ReplyDelete
  21. kitew ni pernah sampai kat masjid shah alam tu je. yang lain2 tu belum pernah sampai lagi hehe

    ReplyDelete
  22. Klu betul2 plan nak jalan kat shah alam ni pun boleh makan 2 - 3 hari juga ni. Tak payah jauh2 kan, kat sini pun bnyk lokasi menarik, dah boleh puas hati berjalan2 sambil bersantai.

    ReplyDelete
  23. tempat makan tu tak pernah cuba lagi..

    ReplyDelete
  24. Semua tempat yg tersenarai ni aina xpenah p. InshaAllah oneday harap sampai lah sana. Nnti boleh rujuk entry k.ana ni.

    ReplyDelete

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤

All Rights Reserved by Ana Suhana © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.