Ayam Brand Sebahagian Daripada Sejarah & Warisan Budaya Malaysia Selama 126 Tahun


Ayam Brand Menjadi Sebahagian Daripada Sejarah & Warisan Budaya Malaysia Selama 126 Tahun | Assalamualaikum. Selamat bercuti korang. Sarapan apa tu? Ana hari ni sarapan sandwich sardin je. Simple tapi kalau cukup bahan dan rasa, perghh memang terangkat habis. Silap hari merebut dengan adik beradik yang lain.

Ayam Brand Menjadi Sebahagian Daripada Sejarah & Warisan Budaya Malaysia Selama 126 Tahun 

Korang selalu kalau buat sandwich guna sardin jenama apa? Kalau Ana dari kecik sampai lah sekarang ni hanya stick pada satu jenama je - Ayam Brand. Senang kata satu family Ana membesar dengan Ayam Brand. Antara favorite Ana ialah Ayam Brand Sardines dan Ayam Brand Chili Tuna ni. Memang dah jadi rutin menu breakfast. Senang nak bawa pula tu kalau travel. Korang ada yang sama dengan Ana? Kalau ada yang sama sep sikit. Boleh jadi geng. Hehe. Sebenarnya bukan takat sardin je yang ada, malah ada banyak lagi produk di bawah jenama Ayam Brand.
Cakap pasal jenama Ayam Brand ni, hari ni Ana share dengan korang sejarah jenama pilihan generasi rakyat Malaysia ni. Menarik tau sejarah asal usul Ayam Brand ni. Korang yang suka sangat jenama ni kena baca apa yang Ana nak share ni.

Ayam Brand diasaskan di Malaya pada tahun 1892 (Zaman British) dan pada mulanya merupakan perniagaan perdagangan produk mewah yang diimport dari Perancis - menggunakan logo seekor ayam jantan kan dan nama pengasasnya; Alfred Clouet seorang warga Perancis.
Namun penduduk tempatan memanggil produk ini dengan nama ‘Ayam Brand’ atau ‘Cap Ayam’ berdasarkan pada gambar ayam jantan tu. Hasilnya nama tersebut melekat dan beberapa dekad kemudian, jenama Alfred Clouet secara rasminya dinamakan semula sebagai jenama Ayam Brand dan terus kekal sehingga ke hari ini.
Pada masa Kemerdekaan Malaysia, nama syarikat “Clouet Malaya” tidak lagi wujud. Kemudian sebuah syarikat baru yang dipanggil A.Clouet & Co. (KL) Sdn. Bhd ditubuhkan pada tahun 1957 di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur. Syarikat ini mempunyai pertalian dengan keluarga diraja Negeri Sembilan kerana salah satu pemegang saham utamanya ialah Allahyarham Tunku Tan Sri Mohamed Tunku Besar Burhanuddin. Dan pada hari ini, anaknya Dato Mu’tamir Bin Tunku Tan Sri Mohamed meneruskan legasi ayahnya sebagai pemegang saham utama syarikat.

Sejarah Warna Merah dan Kuning

Mesti korang perasan kan warna ikonik jenama Ayam Brand ialah warna merah dan kuning kan. Tapi apa maksud di sebalik pemilihan warna tersebut??
Untuk pengetahun korang, warna-warna tersebut diperkenalkan pada tahun 1960 untuk menyerlahkan kualiti unggul produk tersebut kerana Ayam Brand telah mula menerima sardin premium dari Jepun pada tahun tersebut. Bungkusan ini menjadi satu simbol rantau ini dimana pengguna mengenali Sardin Ayam Brand menerusi warna merah dan kuning jenama ini.

Kualiti Sebagai Keutamaan 

Bermula pada tahun 1957, Ayam Brand telah mula melaksanakan tahap kawalan kualiti ikan yang tinggi dengan melabur di sebuah kilang di Taiping, Perak. Pada hari ini, dengan 1200 pekerja tempatan telah menjadikan kilang sardin tersebut antara yang terbesar di Asia Tenggara. 100% daripada sardin Ayam Brand dikeluarkan di Taiping. 
Kilang Ayam Brand telah menerima pensijilan tertinggi dari segi kualiti dan kebersihan dan menjadikan mereka antara jenama pilihan yang dibenarkan untuk mengeksport ke Amerika Syarikat dan Eropah. Ayam Brand juga telah disenaraikan sebagai senarai putih oleh JAKIM yang hanya meliputi syarikat makanan yang boleh dipercayai tahap kehalalan produk mereka.

Terkenal dengan penjagaan kualiti tertinggi, Ayam Brand masih menggunakan proses pengeluaran secara manual kerana  setiap proses memerlukan perjagaan dan kawalan yang rapi. Selain daripada pemilihan ikan yang ketat, pemprosessan sardin memerlukan lebih daripada 1,000 pekerja tempatan yang berkelayakan untuk terlibat dalam proses pemotongan, mencuci dan  mambasuh kesemua ikan sardin dengan tangan. Proses memasukkan ikan sardin ke dalam tin juga dijalankan secara manual untuk menjamin ikan tersebut tidak rosak dan kualitiny terpelihara.

Kerana terlalu menjaga kualiti bagi semua produk Ayam Brand, seramai 120 pekerja di tempatkan di bawah jabatan kualiti bagi memastikan piawaian tertinggi tidak sahaja dipelihara tetapi juga sentiasa bertambah baik.

Ikan Sardin Lautan Sejuk

Sardin Ayam Brand ditangkap dari lautan sejuk keran lebih berlemak, enak dan lebih lazat berbanding ikan sardin tempatan. Namun produk ruji ini dilihat sedikit mahal berbanding dengan ikan sardin segar yang dijual di pasaran. Tapi tahu tak yang persepsi tersebut adalah satu kesilapan!!

Ikan sardin segar yang dibeli biasanya lengkap berkepala dan ekor. Namun bila dibuang kedua-dua bahagian tersebut, beratnya akan hilang separuh. Kemudian bila di masak, beratnya akan berkurang sebanyak 10% - 20%. Cuba bandingkan ikan tadi dengan kualiti sardin di dalam tin di mana berat ikan lebih padat dan boleh dimakan dengan cepat dan senang tanpa perlu bersusah di dapur. Ini menjelaskan mengapa sardin dalam tin perlu kekal sebagai sumber ikan yang berpatutan.

Ayam Brand Jenama Tersohor

Ayam Brand™ merupakan jenama isi rumah tersohor di Asia Tenggara sejak 126 tahun yang lalu dan terkenal dengan rangkaian produk makanan bertin yang berkualiti tinggi; tiada bahan pengawet; tiada MSG serta amat mudah digunakan.

Produk-produk Ayam Brand dihasilkan menggunakan fasiliti canggih yang telah mendapat piawaian tertinggi dunia (HACCP, ISO 9001)  serta disahkan Halal.
Selama 4 tahun berturut-turut bermula 2013 hingga 2016, Ayam Brand telah dinobatkan sebagai salah satu dari lima jenama makanan terbaik dan paling digemari serta antara 10 jenama FMCG paling diminati oleh rakyat  Malaysia seperti yang tercatat dalam kajian Kantar Worldpanel’s Brand Footprint Study.

Tahniah buat Ayam Brand dan semoga jenama Ayam Brand terus menjadi pilihan utama rakyat Malaysia dalam membekalkan produk-produk yang berkualiti dan segar. Bagi yang ingin maklumat lanjut tentang jenama no 1 Malaysia ni, korang boleh layari www.ayambrand.com.my.


Ayam Brand Sebahagian Daripada Sejarah & Warisan Budaya Malaysia Selama 126 Tahun Reviewed by Ana Suhana on September 19, 2018 Rating: 5

12 comments:

  1. ayam brand mmg fav dr dlu hingga kini

    ReplyDelete
  2. Ayam Brand memang pilihan Kak Sue sekeluarga Ana..

    ReplyDelete
  3. Terima kasih kak Ana perkongsian mengenai sejarah Ayam Brand ni...selalu tahu beli masak dan makan saja...tak tau latar belakangnya...

    ReplyDelete
  4. Dari kecik ayah memang ajar makan sardin ayam brands je.. Pernah tukar try brand lain but no, in the end memang stick to this one je sampai la sekarang, tak pernah nak try brand lain dah.. lagi2 isu cacing tu, lagi la tak percaya brand lain.. huhu..

    ReplyDelete
  5. jenama ayam brand ni memang dipercayai ...mmg tak was-was kalau nak makan

    ReplyDelete
  6. Ayam brand antara salah satu brand fav family kami. Quality tip top

    ReplyDelete
  7. Ayam Brand memang pilihan ramai. Sebab isi ikannya padat dan besar. Suka sangat..

    ReplyDelete
  8. Kesukaan dulu kini dan selamanya.. kikiki..

    ReplyDelete
  9. Aysm brand..Memang pilihan dari dulu sampai la

    ReplyDelete
  10. Bonde suka Sardin Ayam Brand... lama tak makan sadin nak belilah nanti!

    ReplyDelete
  11. Nani suka jenama Ayam Brand ni, lagi lagi sardin. Sedapnyaaa!

    ReplyDelete

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤

All Rights Reserved by Ana Suhana © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.