Kelebihan Wirid Selepas Solat Fardhu - Diary of Ana Suhana

Aug 5, 2017

Kelebihan Wirid Selepas Solat Fardhu


Kelebihan Wirid Selepas Solat Fardhu | Assalamualaikum. Wirid selepas solat sesungguhnya banyak kelebihannya. Terkadang kita selalu nak kejar masa, maka wirid selepas solat kerap kita abaikan. Al-maklumlah wirid tu hanya amalan sunat saja. Tapi kalau kita tahu fadilatnya, InsyaAllah rasa sayang nak tinggalkan amalan sunat ni.
KELEBIHAN WIRID SELEPAS SOLAT FARDHU
KELEBIHAN WIRID SELEPAS SOLAT FARDHU


KELEBIHAN WIRID SELEPAS SOLAT FARDHU

Jangan kita cacatkan, rugikan amal ibadah kita yang mana dalam sembahyang kita disunatkan mengangkat tangan pada 4 tempat tapi kita tak buat.

1. Tempat pertama diwaktu takbiratul ihram.

2. Pada waktu kita akan rukuk. Jangan langsung kita turun ke bawah rugi kita.

3. Angkat tangan pada masa i'tidal.

4. Kita akan angkat tangan kita diwaktu kita bangkit daripada tasyahud awal atau daripada rakaat kedua menuju rakaat ketiga.

JANGAN KAMU TINGGALKAN WIRID SELEPAS SOLAT FARDHU

Setiap kali selepas sembahyang fardhu jangan sesekali kita lupa untuk baca wirid yang dimulai dengan istighfar sekurang-kurangnya 3 kali. Setelah itu sebelum mengubah duduk iftirasy ataupun duduk tahiyat akhir kepada duduk biasa.

Jangan lupa untuk membaca "Laa Ilaha Illallaahu Wahdahuu Laa Syarikalah, Lahul Mulku Wa Lahul Hamdu Yuhyii Wa Yumiitu Wahuwa Alaa Kulli Syai'in Qadiir".

Secara sunnahnya 10 kali selepas Maghrib dan juga selepas Subuh yang dengan balasannya itu adalah perlindungan, pemeliharaan, kita akan mendapat pagar, jati diri daripada godaan syaitan yang terkutuk, terelak dari diri kita daripada godaannya dan terjaga diri kita sepanjang waktu.

Kita nak balasan yang dijanjikan oleh Nabi kita dengan membaca "Allahumma Ajirni Minan Naar".

Secara sunnahnya sebanyak 7 kali setiap kali selepas Maghrib dan juga selepas Subuh maka yang saat seseorang itu meninggal dunia pada hari itu maka Allah akan bebaskan dirinya daripada Api Neraka.

Akan ditulis kebebasan dirinya daripada Api Neraka dibaca diwaktu Subuh kalau dia meninggal di siang harinya. Dibaca selepas Maghrib kalau dia meninggal pada malam harinya kebebasan diri daripada Api Neraka itu sudah kita dapatkan.

Kemudian ketika nak dibaca "Allahumma Antas Salaam Wa Minkas Salam Wa Ilayka Ya 'Udussalam Fahaiyina Rabbana Bissalam Wa Adkhilnal Jannata Daaras Salaam Wa Tabaarakta Rabbanaa Wa Ta'aalaita Yaa Dzaljalaali Wal Ikraam".

Barulah Imam dibenarkan untuk mengubah kedudukan posisi duduknya mengadap separuh badan ke kanan ataupun juga mengadap sepenuhnya badannya ke arah makmum. Manakala makmum tetap terus mengadap ke arah kiblat.

Setelah itu barulah kita membaca surah Al-Fatihah dan ingatlah jangan kita malas, lupa dan tak nak untuk membaca Ayatul Kursi setiap kali selepas sembahyang fardhu kerana kelebihannya yang besar. Ayat Kursi ini adalah tiket kita untuk nak masuk Syurga. Menurut riwayat hadis "Tiada apa yang dapat menghalangi orang yang membacanya untuk masuk Syurga kecuali mati."

Kemudian dibaca tasbih (Subhanallah-33x), tahmid (Alhamdullilah-33x) dan takbir (Allahu Akbar-33x). Janganlah kita malas untuk nak mengira bilangan tasbih 33 kali tahmid 33 kali dan takbir 33 kali. Kalau kita ikut Imam dan imam tidak membacanya cukup bilangannya. Bererti kita sudah mengalami suatu kerugian yang sangat besar. 1 ucapan Subhanallah itu lebih berat daripada dunia dan seisinya.

Jadi jangan sampai kita rugi di situ kerana kita malas untuk nak membacanya, malas untuk nak mengiranya. Jadi semuanya 99 kali jumlahnya yang mesti kita baca setiap kali setiap selesai sembahyang fardhu kita.

Kemudian dibaca "Allahu Akbar Kabiiran Wal Hamdulillahi Katsiiran Wasubhaanallaahi Bukratan Wa Ashiilaa. Laailaaha Illallaahu Wahdahuu Laa Syariikalah Lahul Mulku Wa Lahul Hamdu Yuhyi Wa Yumiitu Wa Huwa Alaa Kulli Syai'in Qadiir".

Bagaimana kira-kira kalau kita tak dan membacanya? Bagaimana kira-kira kalau imam tidak memimpin kita untuk membacanya? Bererti itu merugikan kita. Rugi besar bukan setakat dengan lamborghini, bukan setakat dengan sebuah banglo, bukan hanya setakat dengan harta yang mewah tetapi dunia dengan segala isi-isinya kerugian yang menimpa kepada kita masih belum mampu membayar kerugian yang saat ketika kita tidak mengikuti pedoman sunnah yang disunnahkan oleh Baginda Rasulullah ﷺ.

Kalau saat ketika waktu solat dan selepas solat pun kita tak mampu untuk nak luangkan sedikit waktu kita untuk berzikir ingat kepada Allah. Agak-agaknya waktu bilakah kita akan ingat kepada Allah? Bila dah diluar solat agak-agak kita ingat Allah ataupun tidak?

12 comments:

  1. SubhanaAllah...peringatan untuk PC ni Sis.,terima kasih mengingatkan dan berkongsi ya...

    ReplyDelete
  2. Thanks Ana dgn perkongsian ni...
    Byk benda lg mrs pip nak baiki diri ni, byk lg yg mrs pip tak tau ...
    Ni Ana dah kongsi ni, bertambah sedikit pengetahuan mrs pip....
    Suka baca entry ni..

    ReplyDelete
  3. Satu peringatan yg terbaik buat abe kie. Thanks, Ana.

    ReplyDelete
  4. Bila dalam kesusahan, kegelisahan barulah nak ingat berwirid atau berzikir lama lama pada Allah 😭

    Teruknya diri ni.

    ReplyDelete
  5. dulu suka skip zikir lepas doa tapi sekarang masa tu lah gigih sebab feeling khusyuk & connection tu lain macam sikit. Dia lagi deep

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah, terima kasih atas ingatannya.

    ReplyDelete
  7. Perkongsian yang bagus kak.. Alhamdulillah, terima kasih kak kerana mengingatkan semula..

    ReplyDelete
  8. betul..kaau konsisten wirid ni lama-lama akan rasa kemanisannya..dulu yang sunat malas nk buat..tp bila dah paksa diri rasa berdosa tinggalkan

    ReplyDelete
  9. terima kasih peringatannya ..mohon share ye sahabat

    ReplyDelete
  10. nice sharing ana.. saling mengingati..

    ReplyDelete

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤