Pesanan Imam Al-Ghazali - Blog by Ana Suhana

Apr 16, 2017

Pesanan Imam Al-Ghazali

Assalamualaikum.


Yang singkat itu - WAKTU
Yang menipu itu - DUNIA
Yang dekat itu - KEMATIAN
Yang besar itu - HAWA NAFSU
Yang berat itu - AMANAH
Yang sulit itu - IKHLAS
Yang mudah itu - BERBUAT DOSA 
Yang susah itu - SABAR
Yang lupa itu - BERSYUKUR
Yang membakar amal itu - MENGUMPAT
Yang ke neraka itu - LIDAH
Yang berharga itu - IMAN
Yang mententeramkan hati itu - TEMAN SEJATI
Yang ditunggu Allah S.w.t itu -TAUBAT




24 comments:

  1. Yang dekat itu paling takut.. Sebab bila bila masa kita akan pergi.. Cuma belum tahu tarikh dan waktunya bila 😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi takut bila pikir amalan kita yg sedikit dan dosa yg menggunung 😭

      Delete
  2. yang mudah itu berbuat dosa. Huhu, moga kita diberi kekuatan untuk tidak melakukan dosa. Takutnyaa, padahal kita tahu yang paling dekat itu adalah mati. Astaghfirullah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takut kan Ana. Seram sejuk bila kita renungkan. Dosa dah lah banyak 😭

      Delete
  3. SubhanaAllah..alhamdulillah terima kasih Sis..sering kita mengabaikan banyak perkara sedang mati itu kian mendekat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga bermanfaat buat kita semua PC. Bila pikir pasal mati rasa hilang semua nikmat di dunia ni 😭

      Delete
  4. Good sharing Ana.. semoga kita sentiasa istiqomah perbaiki diri kita agar lebih baik dari sebelumnya :)

    ReplyDelete
  5. Lovely.
    Pendek tappi menyedarkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga bermanfaat buat kita semua En Adam =)

      Delete
  6. Waalaikummussalam Ana..
    waktu memang semakin singkat dan tu yg menakutkan sbb takut tak sempat nak prepare byk benda..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak. seram sejuk di buatnya bila pikiran yang paling dekat tu 😭😭

      Delete
  7. Replies
    1. Mudah-mudahan wak. Tu yg paling di harap-harapkan. 😞

      Delete
  8. Setiap butir yg diucapkan oleh Imam Ghazali ni semuanya mengandungi hikmah kan Ana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak. Semuanya penuh dgn hikmah untuk renungan manusia yang selalu sgt lupa dan alpa.😢

      Delete
  9. subahanallah.. ana.. terima kasih untuk peringatan.. bila baca meremang bulu tengkuk.. yang PALING DEKAT tu paling takut sebenarnya.. sebab tau akan terjadi bila bila masa.. tak pernah terlambat sesaat, terawal sesaat.. tapi tak tau bila.. Allahu.. semoga sempat atie jadi muslimah yang baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah mudah-mudahan Atie. Semoga kita semua beroleh rahmat dan keampunanNya. Semoga kita ni sentiasa berusaha dan istiqomah untul perbaiki diri. 😢

      Delete
  10. Yg mmbakar amalan 😭 Aduhaiii dunia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sentap baca kan. Kita ni amalan dah lah sikit lepas tu dgn senang kita "bakar" amalan2 kita tu. Rugi sungguh kita ni 😭

      Delete
  11. Perkongsian yang menarik kak Ana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga bermanfaat buat kita semua Shikin 😘

      Delete

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤