Peringatan : Redha Allah terletak pada Redha Ibu Bapa - Ana Suhana

Apr 24, 2017

Peringatan : Redha Allah terletak pada Redha Ibu Bapa

Assalamualaikum.


Persembahkan cinta tak berbelah bagi untuk ibu dan bapa kita. Terutamanya bagi yang lelaki. Meskipun kita sudah berkeluarga, ada isteri dan anak-anak, orang tua kita ialah tanggungjawab kita. Jangan kita hanya sedar betapa berertinya mereka saat kita mengkafankan mereka.

Today we have our own money, may be a lot more than what our parents have. But never forget when we were kid, our parents used to be hungry so we could have a full stomach. They didn’t buy anything for themself so they could spend on our toys and needs, just to see our smile. Unconditional love ❤Make them happy, do love them before it's too late.

48 comments:

  1. Setuju sangat dengan kenyataan Ana ini..
    Tapi kebanyakkan anak terutama lelaki suka melupakan ibu dan ayah bila sudah berkahwin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu sebaga seorang isteri kena selalu ingtakan suami tentang tanggungjawab mereka kepada ibu bapa. jgn lebih kurang sama je dgn suami.

      Delete
  2. Kita sebagai anak kadang2 tak sedar kalau mereka kata mereka senang padahal mereka sedang susah. Tapi, mereka sebagai ibu bapa kadang2 kita cuba berhelah tgh senang, dorang tetap tau walaupun tak bersua muka. Betapa sensitifnya jiwa mereka trhadap kesusahan anak2. Huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu. ibu bapa kalau boleh tak nak anak2 tau yang mereka susah. kita ni sebagai anak2 kena sentiasa peka dengan ibu bapa kita. kalau tak dpt senangkan mereka dengan wang ringgit cukuplah senangkan hati mereka dengan kehadiran kita.

      Delete
  3. Sangat sangat dan sangat setuju...Ketika mereka masih bernyawa hargailah mereka...sebab bila mereka telah tiada pasti kita akan merindui dan mengharap peluang untuk bersama mereka lagi...Tapi masa tu kita hanya mampu beritahu hasrat hati itu kepada mereka yang masih punya ibubapa sahaja...kerana kita baru sedar yang kita telah buang peluang yang kita ada untuk menghargai ke dua orang tua kita sebelum ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak dapat bayangkan macam mana rasanya bila kehilangan kedua ibu bapa. hilang dah salah stau keberkatan di dunia ini. masa tu nak bgtau rindu pun dah tak boleh. yang boleh hanya titipkan doa buat bekalan mereka di alam sana

      Delete
  4. SESI TERJAH BLOG RAKAN BLOGGER

    Setuju sangat kak ana. Redha ibu bapa sangat penting.

    Jom ke Blog Uyul Rosli >>> Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak kan bahagia dan tidak berkat hidup seseorang tanpa redha ibu bapa.

      Delete
  5. Tetiba rindu mama ayah. No matter how bad I am, they still accept me. huhu.

    Ada contest kt blog scha, jom lah join. Senang je :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah nama pun ibu bapa. sejahat2 mana pun anak tu tak tergamak mereka nk buang dari hidup mereka

      Delete
  6. setuju ana... tapi tulah jarang2 lelaki yg ingat mak ayah bila dah kawen..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu sebagai seorang isteri kena selalu ingatkan suami tentang tanggungjawab mereka pada ibu bapa.

      Delete
  7. Betul tu buruk baik tetap mak ayah kita..
    Semoga ibu bapa yang kita sayang dalam jagaan Allah selalu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah mudah-mudahan Husniey. Mereka tetap ibu bapa yang besarkan kita dan bersabar dengan perangai anak2 yg bermacam ragam.

      Delete
  8. Tanggungjawab anak lelaki bukan mudah dan mereka tak perlu minta persetujuan isteri untuk berbakti membantu ibu bapa dan semoga anak2 lelaki semua tahu tanggungjawab mereka tapi jangan pulak mempersiakan isteri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju tu kak. tanggungjawab seorang anak lelaki yang dah berkahwin tetap utama pada ibu bapanya. dan pada masa yang sama tanggungjawab pada isteri dan anak2 kena seiring.

      Delete
  9. Thanks kak di atas nasihat ini.
    Semoga saya menjadi anak yang taat kepada ibu bapa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah mudah-mudahan Syed. Semoga kita semua menjadi anak yang soleh dan solehah.

      Delete
  10. Sepasang insan yang istimewa...sangat2 istimewa..kekasih pertama..tiada..maka tiada lagi untuk menggantikan tempatnya..selaginya ada...ambil tahu..untuk membalas setiap jasanya tak mungkin boleh..kerana nilainya terlalu tinggi..sebolehnya anak..lakukan sehabis baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jasa mereka tak kan terbalas PC. sungguh besar mengorbanan mereka untuk kita adik-beradik. ambil tahu dan berusaha untuk mebahagiakan mereka.

      Delete
  11. Setuju Ana.. Jasa mak dan abah kita terbalas walau macam mana pun kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sgt betul kak. Sebab tu anak2 kena hargai mereka bersungguh-sungguh. Tanpa mereka kita ni nothing.

      Delete
  12. Replies
    1. semoag kita menjadi anak2 yang soleh dan solehah buat ibu bapa kita. sayangi dan hargai selagi mereka ada di dunia ni.

      Delete
  13. Memang itulah yang patut dibuat Ana. Tapi kadang kadang bila kita dah berkeluarga, masing masing dah ada kehidupan sendiri susah jugak. Kadang kadang sebab kerja, jauh, tapi yelah cubalah buat yang terbaik buat mereka kerana anak anak kita pun tengah memerhatikan kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang penting kita dah buat yang terbaik untuk mereka kak. buat mereka rasa kita sentiasa ambil berat tentang mereka walaupun jauh beribu batu.

      betul tu kak, anak2 kita sedang memerhatikan kita. insyaAllah kalau baik kita layan kedua ibu bapa kita, anak2 pun akan layan kita dengan sebaik mungkin akan dtg. 😘😘

      Delete
  14. Replies
    1. sama-sama saling ingat mengingati reen. 😘😘

      Delete
  15. Betul tue kak Ana, saya selalu ingatkan pada suami agar sentiasa membahagiakan ibu bapanya walaupun kami telah berkawin.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Seharusnya memang mcm tu. Ni baru org pgl isteri solehah. 😘😘

      Delete
  16. Sebaknya baca. Beruntung masih diberi peluang untuk hidup bersama mereka lagi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. selagi ada masa ni berbakti dan hargailah mereka sebaik2nya. Banyak jasa mereka pada kita adik-beradik.

      Delete
  17. Rasa sedih baca post kak ana.. Jadi ingat diri jarang doakan mak ayah dialam sana.. Ya Allah :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena selalu doakan mereka Jasmi. mereka menanti doa kita.

      Delete
  18. betul tu. terima kasih atas nasihat, rasa nak pi peluk ibu kuat-kuat :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. sementara ada masa ni peluk lah puas2. nanti kita akan merindui mereka sgt2.

      Delete
  19. Yaaa. Redho ALLah ni yang penting.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu. hebat mana pun kita kalau kita lupa mak ayah kita dan mereka terkecil hati dengan kita, susah hidup kita nanti.

      Delete
  20. aaisy datang baca entry :)

    http://theaaisy.blogspot.my/2017/04/giveaway-by-bcsb-road-to-100k-view.html

    ReplyDelete
  21. thank kak Ana..semoga jadi peringatan buat semua

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga bermanfaat bua kita semua Mas. Mudah-mudahan.

      Delete
  22. Nice sharingπŸ™†

    Piqa pon selalu ingatkan diri sendiri. Redha Allah terletak diatas redha kedua ibu bapa😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus mcm tu Piqa. hargai dan sayangi mereka selagi hayat mereka masih ada. Tak bahagia hidup kita jika ibu bapa terasa hati dengan kita.

      Delete
  23. Yes. Indeed ! Harap sangat walaupun ira dah bekeluarga sendiri family masih part of priority walaupun ibu selalu pesan "nanti dah kahwin suami nombor satu baru ibu" huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Dh kahwin suami no 1. Tp keluarga jgn di lupa. Baru bahagia hidup =)

      Delete
  24. matmalat hidup kita adalah mecari redha Allah dan redha Allah terletak pada redha ibubapa... thks atas perkogsian kak ana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga bermanfaat buat kita semua Unni :)

      Delete

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤