Penat berusaha tapi rezeki tetap sempit. Salah siapa??

Assalamualaikum.



Karya : Dr. Huda Bt Dato' Haron


📌 Bukan rezeki yang sempit, mungkin sedekah kita yang masih semput.

📌 Bukan rezeki yang sedikit, mungkin kita yang kuat mengungkit.

📌 Bukan rezeki yang kelat, mungkin maksiat kita makin melarat.

📌 Bukan  rezeki terputus-putus, mungkin kita gemar berkeluh kesah dan merintih.

📌 Bukan nikmat yang kurang, mungkin terima kasih dan syukur kita yang tersangat jarang.

📌 Bukan hidup tidak tenang, mungkin solat kita  culas, cacat dan terbelakang.*

📌 Bukan rezeki yang tidak cukup, mungkin Al-Quran kita jarang buka apalagi baca. Kelas ngaji, talaqqi pun tak pergi, nak hafaz pun jauh sekali, jauh panggang dari api.

📌 Bukan rezeki yang payah, mungkin kita kedekut berdoanak zikir pun asyik lupa, makin sombong dan makin angkuh mendabik dada.

📌 Bukan rezeki yang menyimpang sesat kerana sesungguhnya rezeki tak pernah salah alamat.

Ana Suhana

‪Life comes with both happiness and sadness. Learn to be patient when sad and grateful when happy. He will reward you and elevate your status

67 comments:

Mrs Fuzy sweetsourleyra said...

Waalaikummusalam Ana..rezeki tak pernah salah alamat tp salah kita sendiri kan yg sering alpa..semoga kita lebih beringat dan mengingati dan dimurahkan rezeki...InshaAllah

Lea Azleeya said...

perkongsian yg baik ni ana.. Kengkadang kite lupa dan terleka dgn duniakan sampai lupa nk buat kebaikan..

PeRdU cINta said...

Ambil masa...muhasabah diri..bila apa yang diusaha kurang menjadi pasti ada yang perlu diperbaiki..insyaAllah..terima kasih Sis..suka PC bila ada yang sering mengingatkan..boleh perbaiki diri..

FeyLiez said...

thanks atas perkongsian ana... mmg rezeki ada dimana-mana dan tidak salah alamat...cuma kita yang selalu lupa dan taknak berusaha mencarinya... kena muhasabah diri dan berusaha...insyallah ada rezeki

Ibu Dilah said...

Good sharing ana atas peringatan ni.. kadang2 kita terlupa kan :)

irazulkeffele said...

Yes rezeki tak pernah salah alamat, lambat atau cepat je. Sebab nak tengok sabar ke tidaknya kita, kan? Subhanallah. Alhamdulillah. Syukur segalanya :)

Hanis Amanina said...

Teringat ayat2 dalam Surah Al-Fajr. Manusia selalu rasa Allah tak sayang dia bila dihimpit kesempitan rezeki. Setuju jugak part kita kena muhasabah diri mana kurangnya amalan kita. Dan pada masa yg sama jugak, hmm benda yg kita susah nak apply ialah bersangka baik dgn ujian masa tu. T_T

hanisamanina.com

Jun Zie said...

indeed ! =')

CikLily Putih said...

bagus ni ek

Nurfaezah Abdullah said...

yg last sekali tu bkn sepatutnya "tak pernah salah alamat" hehehe

thanks for sharing ne kak. teguran utk kita2 semua yg selalu leka ne :(

Unni Anje said...

Allahu.. deep

Fairuz Aqilah said...

#deep :')

IQ = Iez Qis said...

betul tu ana, arezeki mmg xpernah salah alamat

Amer Ridzuan said...

Allahu, deepnya kak ana :'(

Ana Suhana said...

betul kak. selalu lupa untuk bersyukur dah jadi sebati dalam hidup kita tanpa kita sedar. =(

Ana Suhana said...

sedangkan kebaikan tu ada pelbagai cara untuk di lakukan =(

Ana Suhana said...

muhasabah adalah yang sebaiknya. mungkin ada banyak yang kita lepas pandang dalam mengejar nikmat dunia ni.

sama-sama saling mengingati PC. semoga bermanfaat buat kita =)

Ana Suhana said...

tak nak berusaha tu memang tidak patut ada dalam diri kita. memang seharusnya kita berusaha terlebih dahulu kemudian berdoa dan bertawakal padaNya. Kerana Allah suka hamba2 yang bertawakal kepadaNya selepas berusaha sehabis baik. =)

Ana Suhana said...

sering terlupa Dilah. Bila share entri macam ni buat ana sendiri tersedar dan tersentak. kena banyak muhasabah diri kita =)

Ana Suhana said...

dengan bersabar je pun dah boleh dapat pahala. tapi tu lah kita ni susah sgt nak bersabar. semua nak cepat sedangkan kita tak tahu hikmah di sebalik semua yang di aturkan untuk kita. =(

Ana Suhana said...

Sedangkan dengan ujian dan dugaan tu lah tanda Allah sayang pada kita kan hanis.

Pada zaman para Nabi dan sahabat mereka paling risau bila takde ujian menimpa mereka. Mereka tertanya2 apa dosa mereka sehingga Allah tidak menurunkan ujian pada mereka. Allahu Akbar.

Kita zaman sekarang makin banya nikmat makin gembira. Takde rasa risau sikit pun =(

Ana Suhana said...

semoga bermanfaat buat kita semua ye JU <3

Ana Suhana said...

semoga bermanfaat buat kita semua mudah-mudahan =)

Ana Suhana said...

thanks Fae atas teguran. typo selalu kak ana ni. hehe.


semoga bermanfaat buat kita semua yang sering terleka ni Fae. =(

Ana Suhana said...

tersentak hati kak ana ni Unni. =(

Ana Suhana said...

#makandalam =(

Ana Suhana said...

kalau rezeki tu bukan untuk kita maksudnya itu bukan yang terbaik untuk kita. ada yang lebih baik sedang menunggu. insyaAllah =)

Ana Suhana said...

Makan dalam kan Amer. Tersentap hati kak ana ni =(

Flavnesz said...

Dia tak pernah salah alamat tapi penghantar rezeki nak tengok kita terima atau tak ketentuan Dia.. kan kak.. :I

I am LZ said...

Perkongsian yg mantap Ana, terus menusuk ke dalam hati..
Begitulah hakikatnya.. 😢

Kak Sue said...

Good sharing Ana.. Rezeki tak pernah salah alamat

Kin Naz said...

Nice sharing kak ana. Jika dah tetap banyak itu rezeki kita bersyukurlah apa adanya.

Hernee Nazir said...

tq for sharing Ana..deep sangat ni..

- Hernee Nazir -

Husniey Husain said...

Sayuu hati T_T

✿Cik Cappuccino Latte ✿ said...

REZEKI TAKKAN PERNAH SALAH ALAMAT . ALLAH DAH ATUR SETIAP REZEKI UNTUK PERJALANAN HIDUP KITA , KITA SEBAGAI HAMBANYA PERLU BERUSAHA

Seorang Syed said...

Bukan lagi salah rezeki, semak balik diri sendiri. Thanks kak ana for this entry. Kadang2 kita tak perasan kan 😫

Mia Liana said...

muhasabah diri... sentiasa bersyukur...

psssttt... terima kasih sudi join Segmen Nak URL Blog #29. Blog ini tersenarai di http://www.mialiana.com/2017/04/senarai-url-blog-29.html . Pemenang akan diumumkan pada 19/4/2017. (^_^)

- Mia Liana

Nour Adieb said...

Deep 😢

Bukan rezeki yang lambat mengetuk, mungkin sebab niat sedekah kita terpesong

Allahu...

C i k R e n e x said...

Part last tu. Suka.
Sentiasa bersangka baik dengann Allah.

Ana Suhana said...

Exactly. Sabar dan berlapang dada tu kunci dia. Semoga kita semua dimurahkan rezeki yang baik dan halal. Ameen. 😘😘

Ana Suhana said...

Sebelum tertusuk ke hati LZ ayat2 ni dah tikam hati ana dulu. Terduduk di buatnya. Semoga lepas ni kita akan berusaha jadi hamba yang lebih baik dari sebelumnya. InsyaAllah. 😘

Ana Suhana said...

betul kak. banyak atau sedikit rezeki yang kita terima itulah yang terbaik untuk kita 😘😘

Ana Suhana said...

sebetulnya. bersyukur sentiasa atas setiap rezeki dan nikmat yang dikurnikan dan berlapang dada atas ujian dan musibah yang menimpa 😘

Ana Suhana said...

makan dalam dah ni hernee. tersentap ana di buatnya

Ana Suhana said...

semoga kita sentiasa berusaha menjadi hamba yang baik dari sebelumnya. insyaAllah.

Ana Suhana said...

berusaha, doa dan tawakal. insyaAllah sesuatu yang terbaik untuk kita akan sampai tepat pada waktunya.

Ana Suhana said...

rezeki tu tak salah langsung. salahnya pada diri sendiri. kena muhasabah selalu. check di mana silap kita kan Syed. lumrah manusia mmg selalu lupa.

Ana Suhana said...

thanks Mia for the info 😘

Ana Suhana said...

sedekah dah la jarang kita buat lepas tu mengeluh selalu. sombong dan takabur pulak. nauzubillahiminzalik.

Ana Suhana said...

tu yang seharusnya kerana Dia sebaik2 perancang 😘😘

Ana Fatihah said...

Atau mungkin jugak sebenarnya, kita dah dikurniakan rezeki yang banyak tapi kita je yg tak perasan. Sebab kita selalu pandang rezeki tu duit yg banyak je. :)

Ana Suhana said...

rezeki dpt bernafas, dapat melihat, rezeki masih dipanjangkan umur, rezeki di beri kesihatan yang baik. semua pun rezeki kan. kena sentiasa bersyukur seharusnya kita ni.

Fairuz Aqilah said...

Sebenarnya, nak hashtag sentap juga... Allah... 😢

Ana Suhana said...

Biar sentap skrg dear.Jgn sentap kemudian hari. Menyesal tak sudah kan. Sama2 kita muhasabah diri sendiri 😘😘

Shikin Razali said...
This comment has been removed by the author.
Shikin Razali said...

Perkongsian yang baik Kak Ana, terima kasih kerana mengingatkan saya yang adakalanya terlupa dengan akhirat tapi hanya leka dengan duniawi... ;(

Ana Suhana said...

Lumrah manusia tu memang selalu lupa. Jadi kena lah kita saling mengingati sesama kita 😘

Noor Maizan said...

Suka part rezeki tak pernah salah alamat tu :)
Bila datang masa susah dan sempit, mungkin kita perlu duduk dan semak balik dimana silapnya, bukan mengeluh sahaja..huhu

Naimi Amiesya said...

ramai yang tak bersyukur dengan rezeki yang dah ada depan mata

Lina Shaza said...

semoga kita semua dpt muhasabah diri

Ana Suhana said...

well said Mai. itu lah yg seharusnya kita buat.

Ana Suhana said...

betul tu. tu salah satu asbab rezeki semakin sempit.

Ana Suhana said...

insyaAllah mudah-mudahan.

Mrs Pip said...

ambil masa muhasabah diri sendiri.
banyak yg perlu diperbaiki.
betul, rezeki tak pernah salah alamat.

Ana Suhana said...

bila kita rasa rezeki susah nak lekat kena cepat2 muhasabah semula. mungkin apa yang kita nak tu bukan yang terbaik sebenarnya. kena bersyukur sentiasa.

afiqah zamri said...

Allah is the best Planner. Kengkadang ia sebagai nikmat, kengkadang sebagai ujian.

If ujian; rezeki melimpah dikenali istidraj. Maka renung2 lah kita golongan istidraj atau apa ^^

Ana Suhana said...

Sentiasa muhasabah diri kita. Sentiasa bersyukur dengan rezeki yg di beri dan berlapang dada dengan ujian yang menimpa.

Post a Comment

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤