JANGAN MERASA DIRI KITA LEBIH BAIK DARIPADA ORANG LAIN!

Assalamualaikum.



Baik kah saya walaupun selalu solat 5 waktu serta tepat pada waktunya??

Baik kah saya walaupun telah berhaji & umrah beberapa kali??

Baik kah saya walaupun telah bersedekah setiap hari??

Baik kah saya walaupun hari-hari kita memberi nasihat dan teguran kpd orang lain yang berbuat salah??

Baik kah saya walaupun sudah pakai jubah, berjanggut dan menutup aurat dengan sempurna??

Baik kah saya walaupun setiap malam solat Tahajjud, Witir, Hajat dan zikir??

Baik kah saya walaupun  tiap hari ke masjid atau surau utk solat & menambah ilmu??

Baik kah saya walaupun setiap saat kita update status berunsur nasihat dan dakwah??

Baik kah saya walaupun setiap saat kita menolong orang lain??

"Janganlah kamu menganggap diri kamu suci (orang baik) kerana Allah lah yang lebih mengetahui siapa yang benar-benar bertaqwa"

(Surah An-Najm,  ayat 32)


Aisyah (ra) ditanya orang:
"Siapakah orang yang buruk?"

Jawabnya:
"Iaitu orang yang merasa dirinya baik".

Beliau ditanya lagi:
"Siapakah orang yang baik?"

Maka dijawabnya:
"Iaitu orang yang merasa dirinya buruk"


OLEH ITU JANGAN MERASA DIRI KITA LEBIH BAIK DARIPADA ORANG LAIN!!

Kerana kita takkan pernah tahu dimanakah dan bilakah saat hati kita IKHLAS melakukan amalan-amalan soleh, menasihati orang serta beramal ibadah lain yang bakal diterima oleh Allah Swt. Kita tak tahu amal manakah yang Allah terima.

Selalu letakkan diri kita dalam keadaan :

Aku banyak kekurangan dan kelemahan, semua orang lain lebih baik dari aku kerana hati manusia masing-masing hanya diketahui Allah.

Akulah yang paling buruk dikalangan manusia. Aku sedang perbaiki diriku dan mencuba bantu orang lain untuk menjadi lebih baik.

Wujudkan KEIKHLASAN hindari IRI & DENGKI!!

Selalu mengharapkan REDHA ALLAH.

Latih diri agar selalu TAWADUK dan jauhkan dari penyakit UJUB & TAKABBUR.

Selalu perbaiki diri serta orang lain dengan kelembutan dan kasih sayang.

Hanya Allah yang akan sentiasa memberi kita PETUNJUK serta JALAN KEBENARAN.



Sumber: WhatsApp.

Ana Suhana

‪Life comes with both happiness and sadness. Learn to be patient when sad and grateful when happy. He will reward you and elevate your status

58 comments:

  1. waalaikumusalam Ana... tiada manusia yang sempurna.. walaupun cukup solatnya, bersedekah, banyak amal ibadatnya... Biarlah ALLAH SWT yang menilai kita..kita tak perlu menunjuk yang diri kita baik, cukup sekadar orang sekeliling menghargaan kebaikan kita tanpa diminta balasan...semoga kita tidak tergolong diantara orang-orang yang suka menunjuk kebaikan dan riak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah mudah-mudahan Liez. Yang penting ikhlas kan diri bila buat sesuatu tu. dan kita jgn cepat menilai seseorang terutamanya mempertikaikan keikhlasan mereka. hanya Allah yg Maha Mengetahui.

      Delete
  2. dalam sabda Rasulullah pun ada ckp.. Bila masa kita kelihatan jahat?? saat kamu merasakan diri kamu baik..

    wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Unni. kena sentiasa muhasabah diri kita ni.

      Delete
  3. hanya allah yang menilai buruk baik kita....yang penting kita buat yang terbaik...insyaallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. dan juga ikhlas keranaNya. insyaAllah.

      Delete
  4. Salam Jumaat Ana....
    Thanks berkongsi post, bertambah ilmu mrs pip ...
    Cheers.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mudah-mudahan bermanfaat buat kita semua Mrs Pip. InsyaAllah.

      Delete
  5. Sentapnya..thanks 4 sharing kak Ana..semoga kita dijauhi dari sifat2 mazmumah

    ReplyDelete
    Replies
    1. dam mudah-mudahan kita di hiasi dengan sifat mahmudah. amin

      Delete
  6. Huhu, keikhlasan yg dikejar, moga kita berjumpa

    hanisamanina.com

    ReplyDelete
  7. Siapalah kita yang sesama manusia ini nak menilai baik/buruk sesorang hanya Allah yang layak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Mrs A. kita kena sentiasa berbaik sangka sesama manusia. jgn sesekali pertikaikan apa yang mereka lakukan.

      Delete
  8. betul tu kak ana.. setiap manusia perlu menilai diri sndiri dlu. itu jauh lebih baik.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan Busyra. kena sentiasa muhasabah diri dan sentiasa rasa diri kita ni lebih buruk dr org lain supaya kita sentiasa berusahan ke arah kebaikan.

      Delete
  9. Makanya manusia perlu sentiasa bermuhasabah. Merenungi dirinya sendiri. Yang penting terus perbaiki diri.

    Nice sharing kak ana..

    theamazingjasmi.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu jasmi. sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri kita dan berbaik sangka sesama manusia.

      Delete
  10. Jalani kehidupan berpandukan Al-quran dan Sunnah, In Sya Allah kebaikan akan sentiasa mengelilingi kita...nice sharing... Salam jumaat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sgt. Mudah-mudahan kita sentiasa beroleh kabaikan. Amin.

      Delete
  11. Terima kasih perkongsian indah ini dihari barakah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mudah-mudahan bermanfaat ye husniey buat kita semua. InsyaAllah.

      Delete
  12. Kena banyak muhasabah diri 😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu husniey. sama-samalah kita.

      Delete
  13. Betul...betul...betul..kita tidak akan menjadi baik selagi mana mahu menampakkan sisi kebaikkan itu kepada orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan PC. semoga kita di jauhkan dr sifat seperti itu.

      Delete
  14. betul tu Ana..semoga kita tidak tergolong menjadi riak bila kita berasa diri kita sangat baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mudah-mudahan kak. semoga kita niat kan semuanya keranaNya.

      Delete
  15. Replies
    1. semoga bermanfaat buat semua. insyaAllah.

      Delete
  16. Hindari diri dari penyakit iri hati & dengki 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah mudah-mudahan ye dear. 😘

      Delete
  17. Intinya jangan sombong, berbuat baik selalu. Kita perlu juga untuk selalu intropeksi diri. Termaksih, tulisan ini menginspirasi hariku dipagi hari :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu. sombong dan riak hanya merosakkan diri kita. kena sentiasa bermuhasabah agar kita sentiasa berusaha ke arak kebaikan.

      Delete
  18. Replies
    1. Semoga bermanfaat buat kita semua InsyaAllah.

      Delete
  19. btul tu , jangan sombong dalam melakukan sesuatu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikhlas kan diri dan sentiasa niat kta buat keranaNya.

      Delete
  20. aaisy datang baca entry :)

    http://theaaisy.blogspot.my/2017/04/giveaway-by-bcsb-road-to-100k-view.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga bermanfaat buat kita semua InsyaAllah.

      Delete
  21. Yes, tapi kita tetap cuba untuk jadi yg terbaik, cuma jangan terlalu riak di hati.
    Kena ade muhasabah diri.kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu nona. cuba untu, jadi yang terbaik memang di galakkan cuma jangan sampai membangga diri.

      Delete
  22. assalammualaikum =) btl2

    p/s :ju bru bkesempatan bw ari ni. Selamat bholiday di melaka =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. Ana pun baru sempat jenguk blog hari ni. Thanks Ju. =)

      Delete
  23. nice sharing, moga kita semua dijauhkan perasaan iri hati dan hasad dengki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah. semoga kita di jauhakn dari sifat2 mazmumah tersebut.

      Delete
  24. Muhassabah always. Insya Allah. It's true everyone is imperfect. Jangan ingat diri kita baik sedangkan Allah mengetahui hambaNya yang lebih bertakwaπŸ˜…

    ReplyDelete
    Replies
    1. manusia sememangnya bersifat lemah namun masih ada yang suka membangga diri seolah mereka yg sempurna. sebab tu kita di sarankan untuk sentiasa bermuhasabah diri supaya terhindar dari sifat2 mazmudah. =)

      Delete
  25. Manusia tidak sempurna. Baik dan buruk hanya Allah SWT yang boleh menilainya. Janganlah ada simpan PHD (perasaan hasad dengki) pada orang lain.sentiasalah bersangka baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul dear dear. hanya Allah yang layak menilai hambaNya. kita sebagai manusia kena lah sentiasa berbaik sangka.

      Delete
  26. sebab tu muhasabah diri tu kena jadikan amalan harian untuk kita perbaiki kesilapan kita seterusnya :)
    tapi sentap gak td ! 😭😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. sentap sekarang masih ada masa utk perbetulkan diri kita kan aiman. semoga bermanfaat buat kita semua insyaAllah =)

      Delete
  27. Jadilah seperti resmi padi, semakin berisi tunduk ke bumi. Jangan seperti lalang yang semakin tinggi mendongak kelangit huhuhu (pesanan untuk diri sendiri)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Kena sentiasa merendah diri. Peringatan utk kak ana juga :)

      Delete
  28. Saya setuju dengan kata-kata akak, semoga kita bukan berada dalam golongan orang yang riak.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sombong dan riak sifat yg di benci. Semoga kita di jauhkn dr sifat sedemikian. Ameen.

      Delete

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤