JANGAN MERASA DIRI KITA LEBIH BAIK DARIPADA ORANG LAIN!

Assalamualaikum.



Baik kah saya walaupun selalu solat 5 waktu serta tepat pada waktunya??

Baik kah saya walaupun telah berhaji & umrah beberapa kali??

Baik kah saya walaupun telah bersedekah setiap hari??

Baik kah saya walaupun hari-hari kita memberi nasihat dan teguran kpd orang lain yang berbuat salah??

Baik kah saya walaupun sudah pakai jubah, berjanggut dan menutup aurat dengan sempurna??

Baik kah saya walaupun setiap malam solat Tahajjud, Witir, Hajat dan zikir??

Baik kah saya walaupun  tiap hari ke masjid atau surau utk solat & menambah ilmu??

Baik kah saya walaupun setiap saat kita update status berunsur nasihat dan dakwah??

Baik kah saya walaupun setiap saat kita menolong orang lain??

"Janganlah kamu menganggap diri kamu suci (orang baik) kerana Allah lah yang lebih mengetahui siapa yang benar-benar bertaqwa"

(Surah An-Najm,  ayat 32)


Aisyah (ra) ditanya orang:
"Siapakah orang yang buruk?"

Jawabnya:
"Iaitu orang yang merasa dirinya baik".

Beliau ditanya lagi:
"Siapakah orang yang baik?"

Maka dijawabnya:
"Iaitu orang yang merasa dirinya buruk"


OLEH ITU JANGAN MERASA DIRI KITA LEBIH BAIK DARIPADA ORANG LAIN!!

Kerana kita takkan pernah tahu dimanakah dan bilakah saat hati kita IKHLAS melakukan amalan-amalan soleh, menasihati orang serta beramal ibadah lain yang bakal diterima oleh Allah Swt. Kita tak tahu amal manakah yang Allah terima.

Selalu letakkan diri kita dalam keadaan :

Aku banyak kekurangan dan kelemahan, semua orang lain lebih baik dari aku kerana hati manusia masing-masing hanya diketahui Allah.

Akulah yang paling buruk dikalangan manusia. Aku sedang perbaiki diriku dan mencuba bantu orang lain untuk menjadi lebih baik.

Wujudkan KEIKHLASAN hindari IRI & DENGKI!!

Selalu mengharapkan REDHA ALLAH.

Latih diri agar selalu TAWADUK dan jauhkan dari penyakit UJUB & TAKABBUR.

Selalu perbaiki diri serta orang lain dengan kelembutan dan kasih sayang.

Hanya Allah yang akan sentiasa memberi kita PETUNJUK serta JALAN KEBENARAN.



Sumber: WhatsApp.

Ana Suhana

‪Life comes with both happiness and sadness. Learn to be patient when sad and grateful when happy. He will reward you and elevate your status

58 comments:

FeyLiez said...

waalaikumusalam Ana... tiada manusia yang sempurna.. walaupun cukup solatnya, bersedekah, banyak amal ibadatnya... Biarlah ALLAH SWT yang menilai kita..kita tak perlu menunjuk yang diri kita baik, cukup sekadar orang sekeliling menghargaan kebaikan kita tanpa diminta balasan...semoga kita tidak tergolong diantara orang-orang yang suka menunjuk kebaikan dan riak...

Unni Anje said...

dalam sabda Rasulullah pun ada ckp.. Bila masa kita kelihatan jahat?? saat kamu merasakan diri kamu baik..

wallahualam.

Lina Shaza said...

hanya allah yang menilai buruk baik kita....yang penting kita buat yang terbaik...insyaallah

Mrs Pip said...

Salam Jumaat Ana....
Thanks berkongsi post, bertambah ilmu mrs pip ...
Cheers.

Mas_FVOME said...

Sentapnya..thanks 4 sharing kak Ana..semoga kita dijauhi dari sifat2 mazmumah

Hanis Amanina said...

Huhu, keikhlasan yg dikejar, moga kita berjumpa

hanisamanina.com

Mrs. A said...

Siapalah kita yang sesama manusia ini nak menilai baik/buruk sesorang hanya Allah yang layak.

Busyra Bt Takiyudin said...

betul tu kak ana.. setiap manusia perlu menilai diri sndiri dlu. itu jauh lebih baik.. :)

Jasmi Bakri said...

Makanya manusia perlu sentiasa bermuhasabah. Merenungi dirinya sendiri. Yang penting terus perbaiki diri.

Nice sharing kak ana..

theamazingjasmi.com

Zuraini Muhammad said...

Jalani kehidupan berpandukan Al-quran dan Sunnah, In Sya Allah kebaikan akan sentiasa mengelilingi kita...nice sharing... Salam jumaat

Husniey Husain said...

Terima kasih perkongsian indah ini dihari barakah..

Husniey Husain said...

Kena banyak muhasabah diri 😭

PeRdU cINta said...

Betul...betul...betul..kita tidak akan menjadi baik selagi mana mahu menampakkan sisi kebaikkan itu kepada orang lain.

Mrs Fuzy sweetsourleyra said...

betul tu Ana..semoga kita tidak tergolong menjadi riak bila kita berasa diri kita sangat baik..

Naimi Amiesya said...

betul tu.. nice sharing

Nour Adieb said...

Hindari diri dari penyakit iri hati & dengki 😊

Andi Nugraha said...

Intinya jangan sombong, berbuat baik selalu. Kita perlu juga untuk selalu intropeksi diri. Termaksih, tulisan ini menginspirasi hariku dipagi hari :)

Nabila Syifa said...

nice entry

Auni Liyana said...

btul tu , jangan sombong dalam melakukan sesuatu

Nur Aaisyah said...

aaisy datang baca entry :)

http://theaaisy.blogspot.my/2017/04/giveaway-by-bcsb-road-to-100k-view.html

Ana Suhana said...

insyaAllah mudah-mudahan Liez. Yang penting ikhlas kan diri bila buat sesuatu tu. dan kita jgn cepat menilai seseorang terutamanya mempertikaikan keikhlasan mereka. hanya Allah yg Maha Mengetahui.

Ana Suhana said...

betul tu Unni. kena sentiasa muhasabah diri kita ni.

Ana Suhana said...

dan juga ikhlas keranaNya. insyaAllah.

Ana Suhana said...

mudah-mudahan bermanfaat buat kita semua Mrs Pip. InsyaAllah.

Ana Suhana said...

dam mudah-mudahan kita di hiasi dengan sifat mahmudah. amin

Ana Suhana said...

insyaAllah mudah-mudahan ye Hanis.

Ana Suhana said...

betul tu Mrs A. kita kena sentiasa berbaik sangka sesama manusia. jgn sesekali pertikaikan apa yang mereka lakukan.

Ana Suhana said...

kan Busyra. kena sentiasa muhasabah diri dan sentiasa rasa diri kita ni lebih buruk dr org lain supaya kita sentiasa berusahan ke arah kebaikan.

Ana Suhana said...

betul tu jasmi. sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri kita dan berbaik sangka sesama manusia.

Ana Suhana said...

Setuju sgt. Mudah-mudahan kita sentiasa beroleh kabaikan. Amin.

Ana Suhana said...

mudah-mudahan bermanfaat ye husniey buat kita semua. InsyaAllah.

Ana Suhana said...

betul tu husniey. sama-samalah kita.

Ana Suhana said...

kan PC. semoga kita di jauhkan dr sifat seperti itu.

Ana Suhana said...

mudah-mudahan kak. semoga kita niat kan semuanya keranaNya.

Ana Suhana said...

semoga bermanfaat buat semua. insyaAllah.

Ana Suhana said...

insyaAllah mudah-mudahan ye dear. 😘

Ana Suhana said...

betul tu. sombong dan riak hanya merosakkan diri kita. kena sentiasa bermuhasabah agar kita sentiasa berusaha ke arak kebaikan.

Ana Suhana said...

Semoga bermanfaat buat kita semua InsyaAllah.

Ana Suhana said...

ikhlas kan diri dan sentiasa niat kta buat keranaNya.

Ana Suhana said...

Semoga bermanfaat buat kita semua InsyaAllah.

Nona Qiyah said...

Yes, tapi kita tetap cuba untuk jadi yg terbaik, cuma jangan terlalu riak di hati.
Kena ade muhasabah diri.kan

Jun Zie said...

assalammualaikum =) btl2

p/s :ju bru bkesempatan bw ari ni. Selamat bholiday di melaka =D

Syah BaNu said...

nice sharing, moga kita semua dijauhkan perasaan iri hati dan hasad dengki..

Ana Suhana said...

betul tu nona. cuba untu, jadi yang terbaik memang di galakkan cuma jangan sampai membangga diri.

Ana Suhana said...

waalaikumsalam. Ana pun baru sempat jenguk blog hari ni. Thanks Ju. =)

Ana Suhana said...

insyaAllah. semoga kita di jauhakn dari sifat2 mazmumah tersebut.

afiqah zamri said...

Muhassabah always. Insya Allah. It's true everyone is imperfect. Jangan ingat diri kita baik sedangkan Allah mengetahui hambaNya yang lebih bertakwaπŸ˜…

Kin Naz said...

Manusia tidak sempurna. Baik dan buruk hanya Allah SWT yang boleh menilainya. Janganlah ada simpan PHD (perasaan hasad dengki) pada orang lain.sentiasalah bersangka baik.

Ana Suhana said...

manusia sememangnya bersifat lemah namun masih ada yang suka membangga diri seolah mereka yg sempurna. sebab tu kita di sarankan untuk sentiasa bermuhasabah diri supaya terhindar dari sifat2 mazmudah. =)

Ana Suhana said...

betul dear dear. hanya Allah yang layak menilai hambaNya. kita sebagai manusia kena lah sentiasa berbaik sangka.

Aiman Salleh said...

sebab tu muhasabah diri tu kena jadikan amalan harian untuk kita perbaiki kesilapan kita seterusnya :)
tapi sentap gak td ! 😭😭

Ana Suhana said...

sentap sekarang masih ada masa utk perbetulkan diri kita kan aiman. semoga bermanfaat buat kita semua insyaAllah =)

irazulkeffele said...

Jadilah seperti resmi padi, semakin berisi tunduk ke bumi. Jangan seperti lalang yang semakin tinggi mendongak kelangit huhuhu (pesanan untuk diri sendiri)

Ana Suhana said...

Betul tu. Kena sentiasa merendah diri. Peringatan utk kak ana juga :)

Uyul Rosli said...

setujuuu. terima kasih kak ana atas peringatan.

Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

Ana Suhana said...

Sama-sama saling mengingati.

Shikin Razali said...

Saya setuju dengan kata-kata akak, semoga kita bukan berada dalam golongan orang yang riak.. =)

Ana Suhana said...

Sombong dan riak sifat yg di benci. Semoga kita di jauhkn dr sifat sedemikian. Ameen.

Post a Comment

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤