Ganjaran Bagi Orang yang Suka Tolong-menolong - Ana Suhana

Apr 20, 2017

Ganjaran Bagi Orang yang Suka Tolong-menolong

Assalamualaikum. 


Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW bersabda: 

"Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan orang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat.

Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan akhirat.

Barangsiapa yang menutupi aib seorang Muslim pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan akhirat.

Allah sentiasa menolong hamba Nya selama hamba Nya itu suka menolong saudaranya"

(Hadis Riwayat Muslim)


41 comments:

  1. insyallah.. besar nikmat stipa kbaikan yg di lakukan.. xrugi pun kalo buat.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebaikan selalu di balas dengan kebaikan. Pahala pun berganda.

      Delete
  2. Tolong menolong dengan hati ikhlas.. inshallah urusan hidup kita dipermudahkan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila kita ikhlas semua kerja dan urusan menjadi mudah kan dear. Kalau buat dlm terpaksa semua jadi serba tak kena.

      Delete
  3. InsyaAllah Ana...semoga kita terus saling tolong menolong tanpa mengharapkan ganjaran didunia tp akan dapat bonus diakhirat nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah-mudahan kak. Apa yg kita buat niatkan utk saham di sana. InsyaAllah ada ganjarannya.

      Delete
  4. IN SHA ALLAH... semoga kita semua terus beribadat ke jalan ALLAH SWT dengan ikhlas... tolong sesama manusia xkira sesiapa pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu yg seharusnya Liez. Saling tolong menolong tanpa mengira kedudukan atau sebagainya. InsyaAllah besar ganjarannya.

      Delete
  5. menolong kena dengan hati yang ikhlas. kalau mengharap balasan, itu yang timbul benda2 negatif bila orang yang kita tolong, tak boleh nak tolong kita balik..contohnya tak puas hati & seterusnya terjadinya pergaduhan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu yg selalu terjadi sis. Bila pertolongan yg di lakukan mengharapkan balasan tp tak dpt seperti yg di inginkan mulalah part mengungkit sebagainya. Semoga kita dijauhkan dr sifat sedemikian.

      Delete
  6. Thanks for sharing this Ana ...
    ingatan utk mrs pip juga :)
    semoga sentiasa ikhlas dalam tolong menolong ...
    Salam Jumaat dear.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama saling mengingati Mrs Pip. Kita ni memang lumrah perlu sentiasa di ingati. Bak kata org Ganu lupa sokmo. Hehe 😘

      Salam jumaat buat Mrs Pip juga 😍

      Delete
  7. InsyaAllah semoga kita sentiasa buat baik dan istiqomah selalu 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah-mudahan kak sue. Semoga kita sentiasa melakukan kebaikan dan istiqomah dalam perkara2 yg baik. InsyaAllah.

      Delete
  8. Ameen....ameen...ya rabbalalamin...dengan syarat ikhlas dakam membantu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. belajar untuk ikhlas kan hati. InsyaAllah semua akan menajdi mudah dan diberkati Allah.

      Delete
  9. InshaAllah. Smga kita smua tak pernah kedekut dlm menolong org lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mudah-mudahan Reen. saling tolong menolong. waktu mereka susah kita beri pertolongan apa yang patut. semoga waktu susah kita nanti kita tak keseorangan.

      Delete
  10. tolong menolong dgn seikhlas hati.. pasti besar ganjarannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah Dilah. Janji kita ikhlas. Pasti ada ganjarannya.

      Delete
  11. Kita mudahkan urusan orang, Allah akan mudahkan urusan kita. So, tak rugi buat baik. Jom sama2 jadi baik! Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom Ana. Buat baik tak pernah dtgkan kerugian pada sesiapa. Beruntung lagi ada lah. 😘

      Delete
  12. Ingatan untuk kita semua.
    Amalan tolong menolong amalan yang mulia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang betul tu wak. hidup ni kena saling menolong dan saling menghormati. baru harmoni kehidupan. 😊

      Delete
  13. Aamiin.. Aamiin..
    Tak rugi pun berbuat baik kerana Allah.. Besar ganjarannya kan Ana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Sha.tak rugi apapun. malah dapat ganjaran Allah kalau kita ikhlas membantu. 😘

      Delete
  14. SESI TERJAH BLOG RAKAN BLOGGER

    Betul, setuju sangat sangat.

    Jom ke Blog Uyul Rosli >>> Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    ReplyDelete
    Replies
    1. tolong menolong dan saling bantu membantu barulah hidup akn harmoni 😘😘

      Delete
  15. Memang betul tue kak, tak rugi pun bila menolong orang nie sebab pahalanya terlalu besar untuk kita.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan Shikin. Hati jadi tenang, pahala pun dpt. 😘

      Delete
  16. Sifirnya mudah.
    Kita senangkan orang lain, Allah senangkan urusan kita :)

    ReplyDelete
  17. berbuat baik lah sesame manusia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu. tak rugi pun berbuat baik. banyak kebaikan yang kita akan dapat.

      Delete
  18. Sentiasa mohon dimudahkan segala urusan, tolong menolong untuk kebaikan tuh berbalik jua pada kita.hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu nona. ada kebaikan menanti bila kita ikhlas menolong orang. insyaAllah.

      Delete
  19. Bila org susah kita tolong dgn harapan tanpa harapkan balasan kecuali ganjaran Allah.

    Mungkin tika kita susah orang lain akan tolong kita even though bukan orang yang kita tolong.

    Sentiasa harapkan keberkatan Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju dengan piqa. ikhlas dalam memberi pertolongan pasti besar ganjaran di sisi Allah insyaAllah =)

      Delete

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤