Ganjaran Bagi Orang yang Suka Tolong-menolong

Assalamualaikum. 


Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW bersabda: 

"Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan orang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat.

Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan akhirat.

Barangsiapa yang menutupi aib seorang Muslim pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan akhirat.

Allah sentiasa menolong hamba Nya selama hamba Nya itu suka menolong saudaranya"

(Hadis Riwayat Muslim)


Ana Suhana

‪Life comes with both happiness and sadness. Learn to be patient when sad and grateful when happy. He will reward you and elevate your status

41 comments:

Jun Zie said...

insyallah.. besar nikmat stipa kbaikan yg di lakukan.. xrugi pun kalo buat.. =)

Rockysweety 90 said...

Tolong menolong dengan hati ikhlas.. inshallah urusan hidup kita dipermudahkan :)

Mrs Fuzy sweetsourleyra said...

InsyaAllah Ana...semoga kita terus saling tolong menolong tanpa mengharapkan ganjaran didunia tp akan dapat bonus diakhirat nanti..

FeyLiez said...

IN SHA ALLAH... semoga kita semua terus beribadat ke jalan ALLAH SWT dengan ikhlas... tolong sesama manusia xkira sesiapa pun...

Radhia Razali said...

menolong kena dengan hati yang ikhlas. kalau mengharap balasan, itu yang timbul benda2 negatif bila orang yang kita tolong, tak boleh nak tolong kita balik..contohnya tak puas hati & seterusnya terjadinya pergaduhan.

Mrs Pip said...

Thanks for sharing this Ana ...
ingatan utk mrs pip juga :)
semoga sentiasa ikhlas dalam tolong menolong ...
Salam Jumaat dear.

Ana Suhana said...

Kebaikan selalu di balas dengan kebaikan. Pahala pun berganda.

Ana Suhana said...

Bila kita ikhlas semua kerja dan urusan menjadi mudah kan dear. Kalau buat dlm terpaksa semua jadi serba tak kena.

Ana Suhana said...

Mudah-mudahan kak. Apa yg kita buat niatkan utk saham di sana. InsyaAllah ada ganjarannya.

Ana Suhana said...

Itu yg seharusnya Liez. Saling tolong menolong tanpa mengira kedudukan atau sebagainya. InsyaAllah besar ganjarannya.

Ana Suhana said...

Itu yg selalu terjadi sis. Bila pertolongan yg di lakukan mengharapkan balasan tp tak dpt seperti yg di inginkan mulalah part mengungkit sebagainya. Semoga kita dijauhkan dr sifat sedemikian.

Ana Suhana said...

Sama-sama saling mengingati Mrs Pip. Kita ni memang lumrah perlu sentiasa di ingati. Bak kata org Ganu lupa sokmo. Hehe 😘

Salam jumaat buat Mrs Pip juga 😍

Kak Sue said...

InsyaAllah semoga kita sentiasa buat baik dan istiqomah selalu 😊

Ana Suhana said...

Mudah-mudahan kak sue. Semoga kita sentiasa melakukan kebaikan dan istiqomah dalam perkara2 yg baik. InsyaAllah.

PeRdU cINta said...

Ameen....ameen...ya rabbalalamin...dengan syarat ikhlas dakam membantu...

Ana Suhana said...

belajar untuk ikhlas kan hati. InsyaAllah semua akan menajdi mudah dan diberkati Allah.

C i k R e n e x said...

InshaAllah. Smga kita smua tak pernah kedekut dlm menolong org lain.

Ibu Dilah said...

tolong menolong dgn seikhlas hati.. pasti besar ganjarannya..

Ana Suhana said...

mudah-mudahan Reen. saling tolong menolong. waktu mereka susah kita beri pertolongan apa yang patut. semoga waktu susah kita nanti kita tak keseorangan.

Ana Suhana said...

insyaAllah Dilah. Janji kita ikhlas. Pasti ada ganjarannya.

Hanis Amanina said...

Salam jumaat :D

Ana Suhana said...

Salam Jumaat buat HA juga =)

Ana Fatihah said...

Kita mudahkan urusan orang, Allah akan mudahkan urusan kita. So, tak rugi buat baik. Jom sama2 jadi baik! Hihi

Ana Suhana said...

Jom Ana. Buat baik tak pernah dtgkan kerugian pada sesiapa. Beruntung lagi ada lah. 😘

Warisan Petani said...

Ingatan untuk kita semua.
Amalan tolong menolong amalan yang mulia.

Ana Suhana said...

memang betul tu wak. hidup ni kena saling menolong dan saling menghormati. baru harmoni kehidupan. 😊

Shahida Dzulkafli said...

Aamiin.. Aamiin..
Tak rugi pun berbuat baik kerana Allah.. Besar ganjarannya kan Ana..

Uyul Rosli said...

SESI TERJAH BLOG RAKAN BLOGGER

Betul, setuju sangat sangat.

Jom ke Blog Uyul Rosli >>> Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

Ana Suhana said...

betul tu Sha.tak rugi apapun. malah dapat ganjaran Allah kalau kita ikhlas membantu. 😘

Ana Suhana said...

tolong menolong dan saling bantu membantu barulah hidup akn harmoni 😘😘

Shikin Razali said...

Memang betul tue kak, tak rugi pun bila menolong orang nie sebab pahalanya terlalu besar untuk kita.. :)

Ana Suhana said...

Kan Shikin. Hati jadi tenang, pahala pun dpt. 😘

Noor Maizan said...

Sifirnya mudah.
Kita senangkan orang lain, Allah senangkan urusan kita :)

Lina Shaza said...

berbuat baik lah sesame manusia...

Ana Suhana said...

well said Mai. 😘😘

Ana Suhana said...

betul tu. tak rugi pun berbuat baik. banyak kebaikan yang kita akan dapat.

Nona Qiyah said...

Sentiasa mohon dimudahkan segala urusan, tolong menolong untuk kebaikan tuh berbalik jua pada kita.hihi

Ana Suhana said...

betul tu nona. ada kebaikan menanti bila kita ikhlas menolong orang. insyaAllah.

afiqah zamri said...

Bila org susah kita tolong dgn harapan tanpa harapkan balasan kecuali ganjaran Allah.

Mungkin tika kita susah orang lain akan tolong kita even though bukan orang yang kita tolong.

Sentiasa harapkan keberkatan Allah

Ana Suhana said...

setuju dengan piqa. ikhlas dalam memberi pertolongan pasti besar ganjaran di sisi Allah insyaAllah =)

afiqah zamri said...

Amin :3

Post a Comment

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤