CELAKA SEORANG ANAK!!

Assalamualaikum.



"Celakalah!  Celakalah! Dan Celakalah! Iaitu orang yang mendapati kedua orang tuanya atau salah satunya sehingga sampai usia mereka lanjut, namun dia tidak boleh untuk masuk ke dalam syurga (lantaran tidak berbakti kepada mereka)"

(Hadis Riwayat Muslim no 2551)




وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا

Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).


وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا

Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil."

( Surah Al-Isra', ayat 23-24)




Ana Suhana

‪Life comes with both happiness and sadness. Learn to be patient when sad and grateful when happy. He will reward you and elevate your status

57 comments:

irazulkeffele said...

"Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil."

Tak pernah lupa setiap kali lepas solat. Allahu :(

Mrs Fuzy sweetsourleyra said...

Semoga kita adalah anak2 yg sentiasa membahagiakan dan memuliakan kedua org tua kita tanpa belah-bagi..

FeyLiez said...

semoga kita dikalangan org2 yang memuliakan ibu bapa dan orang2 tua.. tak boleh bayangan apa sebenarnya rasa orang yang derhaka pada parents.. Liez even mak ayah tak dtg rumah 1 minggu pun Liez dh asyik call tanya bila nak dtg..klau boleh nak maka yah duduk sekali dan ada depan mata sentiasa...huhuhuhu sayunya rasa.. last week mak ayah liez tak datang pun..

Nour Adieb said...

sedangkan nak bercakap 'ah' pun x boleh kepada kedua orang tua. nauzubillahminzalik... semoga kita semua terhindar dari menjadi golongan si anak tanggang derhaka, ameeen :'(

Uyul Rosli said...

Semoga Mak dan abah dicucuri rahmat Allah. Nice sharing kak ana.

Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

Shikin Razali said...

Semoga kita berada dalam golongan orang yang sentiasa menjaga ibubapa kita dan sentiasa mengingati jasa mereka pada kita yang menjaga kita sehingga dewasa..

Shafyqah Azry said...

nice sharing kak ana (:

PeRdU cINta said...

Ameen...ameen..moga kita tidak menjadi anak yang buat ibu bapa kita berasa sia-sia melahir dan membesarkan kita...

Shahida Dzulkafli said...

Selagi ada hargailah dan sayangilah mereka.. sebab bila dah tak ada memang akan sentiasa dirindui..

Ana Suhana said...

Amin amin ya Rabbal'alamin. Semoga ibu bapa kita mendapat rahmat dan keampunanNya InsyaAllah 👍

Ana Suhana said...

InsyaAllah kak. Harapnya macam tu lah. Berusaha sebaik mungkin untuk membahagiakan mereka 👍

Ana Suhana said...

InsyaAllah semoga kita tergolong dalam golongan anak2 yang membahagiakan ibu bapanya.

Ana senang sebab rumah mak dan mertua dekat je. Hari2 pun ke sana. Kalau tak pergi, call tak pernah miss. Even baru blk dari sana pun call juga. 😅

Ana Suhana said...

Amin. Semoga kita jadi anak yg taat dan yg dpt membahagiakan kedua ibu bapanya. InsyaAllah 😇

Ana Suhana said...

Amin. Mudah-mudahan ye Uyul. Sentiasa doakan dan berusaha untuk membahagiakan hati mereka.😇

Ana Suhana said...

InsyaAllah Mudah-mudahan shikin. Jasa dan pengorbanan mereka tidak mungkin terbalas 😇

Ana Suhana said...

Mudah-mudahan bermanfaat buat kita Sha 👍

Ana Suhana said...

Minta di jauhkan PC dari sedemikian rupa. Selagi mereka ada di dunia ni, hargai dan sayangi mereka sepenuh hati kita. 👍

Kak Sue said...

Semoga kita dan anak-anak kita menjadi anak yang soleh dan solehah.. sentiasa memuliakan ibu bapa.. aamiin ya rabb..

Ana Suhana said...

Tak dapat nak bayangkan hidup tanpa mereka. Semoga mereka dipanjangkan umur dan diberi kesihatan yg terbaik. InsyaAllah 👍

Ana Suhana said...

InsyaAllah mudah-mudahan kak. Amin ya Rabbal'alamin 👍

Zie Azi said...

amin.. untuk renungan bersama

Ana Suhana said...

Moga bermanfaat buat semua 😘

Seorang Syed said...

Semoga kita sentiasa berbakti kepada kedua ibu bapa kita selagi mereka masih bersama dengan kita :)

Raihanah Ahmad said...

semoga kita dapat berbakti kepada parents kita selamanya

Mat Jo said...

semoga kita dijauhkan dari menjadi golongan yang "celaka" itu, amin

Wani Sukarno said...

Paling sedih kalau sebut pasal mak ayah ni..syahdu.. rasa, sebab mungkin ada yang buat kita tak sedar mereka terasa hatiii.. huuu..sentiasa untuk memohon kemaafan dari mak dan ayah 😞😞

Hero Borneo said...

saya berharap saya menjadi anak yang baik kepada orang tua saya..

Ana Fatihah said...

Baca tajuk tu pun dah takut dengar.

"Ampunkanlah dosa kami dan kedua ibu bapa kami ya Allah. Kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihani kami." Amiin.

CikLa Shahril said...

Sayangilah kedua Ibu Bapa kita sementara mereka masih ada...

Btw, Ana ditag.. http://ciklapunyabelog.blogspot.my/2017/04/giveaway-ecards-raya-nostalgia-puasa.html

Ana Suhana said...

InsyaAllah mudah-mudahan. Semoga redha Allah bersama kita. 👍

Ana Suhana said...

InsyaAllah mudah-mudahan kita menjadi anak yg terbaik buat mereka 😇

Ana Suhana said...

Amin. Semoga kita di jauhkan dari menjadi anak derhaka. Tiada keberkatan hidup. 👍

Ana Suhana said...

Betul tu. Hati orang tua sensitif lagi2 bila semakin berusia. Kena sentiasa berusaha membahagiakan mereka. Jasa mereka tak kan terbalas 😇

Ana Suhana said...

InsyaAllah mudah-mudahan ye bro. Semoga keberkatanNya bersama dengan awak 👍

Ana Suhana said...

Amin. Doa wajib selepas solat tu Ana. 👍

Ana Suhana said...

Sayangi mereka dengan sepenuh hati kita. Bagi yg tiada jgn lupa kirimkan doa agar mereka di tempatkan bersama org2 yg beriman. Amin.

Thanks CikLa. InsyaAllah ana join nanti 😘

Mirwan Choky said...

I miss my dad. Huhuhuhu.... 😥

Adam said...

Hanya dua perkataan aja komen saya:

Thank you

Adam said...

Lupa nak beri tau.
Saya dah kongsi ni kat watsap

Husniey Husain said...

Semoga dijauhkan dari dosa menderhakai orang tua ni😭

Mrs. A said...

Touching entry ini teringat arwah Abah Mrs. A.

Alhamdulillah setiap kali selepas solat mesti akan sedekahkan Al-Fatihah dan jugak buat muslimin dan muslimat yang terlebih dahulu pergi dijemput Ilahi.

Semoga kita dijauhkan dari golongan anak yang celaka itu.

Shesyira As said...

tag sis di sini http://airahsyahirah.blogspot.com/2017/04/sunshine-blogger-award-tagged-by.html

C i k R e n e x said...

semoga diri ini dijauhkan dari golongan "celaka" tu.

hargai mereka selagi ada. rindu arwah abah reen lak. alfatihah. :')

Ana Suhana said...

InsyaAllah husniey. sama2 berusaha untuk membahagiakan mereka 😘

Ana Suhana said...

noted and thanks dear 😘

Ana Suhana said...

semoga arwah abah reen di tempatkan bersama orang2 yang beriman. amin. jgn lupa doakan mereka setiap kali lepas solat.

Ana Suhana said...

Itu yang terbaik buat mereka di sana. Semoga mereka di tempatkan bersama orang2 yang beriman. Amin.

Ana Suhana said...

Alhamdulillah. semoga bermanfaat buat kita semua ye tuan.

Ana Suhana said...

pray for him always. that's the best thing you can give

Jun Zie said...

selagi masih bnyawa, selagi itu cubalah untuk bbakti dgn kdua org tua sama ada ibubapa kandung atau ibu bapa mentua.. insyallah =')

Ana Suhana said...

itu yang terbaik ju. mudah-mudahan kita mendapat keredhaan Allah melalui keredhaan ibu bapa kita. InsyaAllah.

Amer Ridzuan said...

I'm touched :'(

Ana Suhana said...

may this entry benefit to all readers insyaAllah =)

JAMIL HASHIM said...

perkongsian yang baik

Naimi Amiesya said...

ty kak, nice sharing :)

Ana Suhana said...

semoga bermanfaat JM.

Ana Suhana said...

semoga bermanfaat buat kita semua.

Post a Comment

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤