CELAKA SEORANG ANAK!!

Assalamualaikum.



"Celakalah!  Celakalah! Dan Celakalah! Iaitu orang yang mendapati kedua orang tuanya atau salah satunya sehingga sampai usia mereka lanjut, namun dia tidak boleh untuk masuk ke dalam syurga (lantaran tidak berbakti kepada mereka)"

(Hadis Riwayat Muslim no 2551)




وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا

Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).


وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا

Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil."

( Surah Al-Isra', ayat 23-24)




Ana Suhana

‪Life comes with both happiness and sadness. Learn to be patient when sad and grateful when happy. He will reward you and elevate your status

57 comments:

  1. "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil."

    Tak pernah lupa setiap kali lepas solat. Allahu :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin amin ya Rabbal'alamin. Semoga ibu bapa kita mendapat rahmat dan keampunanNya InsyaAllah 👍

      Delete
  2. Semoga kita adalah anak2 yg sentiasa membahagiakan dan memuliakan kedua org tua kita tanpa belah-bagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah kak. Harapnya macam tu lah. Berusaha sebaik mungkin untuk membahagiakan mereka 👍

      Delete
  3. semoga kita dikalangan org2 yang memuliakan ibu bapa dan orang2 tua.. tak boleh bayangan apa sebenarnya rasa orang yang derhaka pada parents.. Liez even mak ayah tak dtg rumah 1 minggu pun Liez dh asyik call tanya bila nak dtg..klau boleh nak maka yah duduk sekali dan ada depan mata sentiasa...huhuhuhu sayunya rasa.. last week mak ayah liez tak datang pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah semoga kita tergolong dalam golongan anak2 yang membahagiakan ibu bapanya.

      Ana senang sebab rumah mak dan mertua dekat je. Hari2 pun ke sana. Kalau tak pergi, call tak pernah miss. Even baru blk dari sana pun call juga. 😅

      Delete
  4. sedangkan nak bercakap 'ah' pun x boleh kepada kedua orang tua. nauzubillahminzalik... semoga kita semua terhindar dari menjadi golongan si anak tanggang derhaka, ameeen :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin. Semoga kita jadi anak yg taat dan yg dpt membahagiakan kedua ibu bapanya. InsyaAllah 😇

      Delete
  5. Semoga Mak dan abah dicucuri rahmat Allah. Nice sharing kak ana.

    Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin. Mudah-mudahan ye Uyul. Sentiasa doakan dan berusaha untuk membahagiakan hati mereka.😇

      Delete
  6. Semoga kita berada dalam golongan orang yang sentiasa menjaga ibubapa kita dan sentiasa mengingati jasa mereka pada kita yang menjaga kita sehingga dewasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah Mudah-mudahan shikin. Jasa dan pengorbanan mereka tidak mungkin terbalas 😇

      Delete
  7. Replies
    1. Mudah-mudahan bermanfaat buat kita Sha 👍

      Delete
  8. Ameen...ameen..moga kita tidak menjadi anak yang buat ibu bapa kita berasa sia-sia melahir dan membesarkan kita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minta di jauhkan PC dari sedemikian rupa. Selagi mereka ada di dunia ni, hargai dan sayangi mereka sepenuh hati kita. 👍

      Delete
  9. Selagi ada hargailah dan sayangilah mereka.. sebab bila dah tak ada memang akan sentiasa dirindui..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak dapat nak bayangkan hidup tanpa mereka. Semoga mereka dipanjangkan umur dan diberi kesihatan yg terbaik. InsyaAllah 👍

      Delete
  10. Semoga kita dan anak-anak kita menjadi anak yang soleh dan solehah.. sentiasa memuliakan ibu bapa.. aamiin ya rabb..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah mudah-mudahan kak. Amin ya Rabbal'alamin 👍

      Delete
  11. amin.. untuk renungan bersama

    ReplyDelete
  12. Semoga kita sentiasa berbakti kepada kedua ibu bapa kita selagi mereka masih bersama dengan kita :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah mudah-mudahan. Semoga redha Allah bersama kita. 👍

      Delete
  13. semoga kita dapat berbakti kepada parents kita selamanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah mudah-mudahan kita menjadi anak yg terbaik buat mereka 😇

      Delete
  14. semoga kita dijauhkan dari menjadi golongan yang "celaka" itu, amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin. Semoga kita di jauhkan dari menjadi anak derhaka. Tiada keberkatan hidup. 👍

      Delete
  15. Paling sedih kalau sebut pasal mak ayah ni..syahdu.. rasa, sebab mungkin ada yang buat kita tak sedar mereka terasa hatiii.. huuu..sentiasa untuk memohon kemaafan dari mak dan ayah 😞😞

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Hati orang tua sensitif lagi2 bila semakin berusia. Kena sentiasa berusaha membahagiakan mereka. Jasa mereka tak kan terbalas 😇

      Delete
  16. saya berharap saya menjadi anak yang baik kepada orang tua saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah mudah-mudahan ye bro. Semoga keberkatanNya bersama dengan awak 👍

      Delete
  17. Baca tajuk tu pun dah takut dengar.

    "Ampunkanlah dosa kami dan kedua ibu bapa kami ya Allah. Kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihani kami." Amiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin. Doa wajib selepas solat tu Ana. 👍

      Delete
  18. Sayangilah kedua Ibu Bapa kita sementara mereka masih ada...

    Btw, Ana ditag.. http://ciklapunyabelog.blogspot.my/2017/04/giveaway-ecards-raya-nostalgia-puasa.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayangi mereka dengan sepenuh hati kita. Bagi yg tiada jgn lupa kirimkan doa agar mereka di tempatkan bersama org2 yg beriman. Amin.

      Thanks CikLa. InsyaAllah ana join nanti 😘

      Delete
  19. I miss my dad. Huhuhuhu.... 😥

    ReplyDelete
    Replies
    1. pray for him always. that's the best thing you can give

      Delete
  20. Hanya dua perkataan aja komen saya:

    Thank you

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lupa nak beri tau.
      Saya dah kongsi ni kat watsap

      Delete
    2. Alhamdulillah. semoga bermanfaat buat kita semua ye tuan.

      Delete
  21. Semoga dijauhkan dari dosa menderhakai orang tua ni😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah husniey. sama2 berusaha untuk membahagiakan mereka 😘

      Delete
  22. Touching entry ini teringat arwah Abah Mrs. A.

    Alhamdulillah setiap kali selepas solat mesti akan sedekahkan Al-Fatihah dan jugak buat muslimin dan muslimat yang terlebih dahulu pergi dijemput Ilahi.

    Semoga kita dijauhkan dari golongan anak yang celaka itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu yang terbaik buat mereka di sana. Semoga mereka di tempatkan bersama orang2 yang beriman. Amin.

      Delete
  23. tag sis di sini http://airahsyahirah.blogspot.com/2017/04/sunshine-blogger-award-tagged-by.html

    ReplyDelete
  24. semoga diri ini dijauhkan dari golongan "celaka" tu.

    hargai mereka selagi ada. rindu arwah abah reen lak. alfatihah. :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga arwah abah reen di tempatkan bersama orang2 yang beriman. amin. jgn lupa doakan mereka setiap kali lepas solat.

      Delete
  25. selagi masih bnyawa, selagi itu cubalah untuk bbakti dgn kdua org tua sama ada ibubapa kandung atau ibu bapa mentua.. insyallah =')

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu yang terbaik ju. mudah-mudahan kita mendapat keredhaan Allah melalui keredhaan ibu bapa kita. InsyaAllah.

      Delete
  26. Replies
    1. may this entry benefit to all readers insyaAllah =)

      Delete

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤