Istidraj - Ana Suhana

Jan 5, 2017

Istidraj

Assalamualaikum



Ada orang rumah besar. Sayang sekali tidak ada satu ruang pun yang dia gunakan untuk sujud.

Ada orang ada kereta banyak. Sayang sekali tidak ada satu pun yang jejak parking masjid untuk solat berjemaah di masjid.

Ada orang ada duit beribu dalam bank. Sayang sekali tidak ada satu sen pun yang masuk ke dalam tabung derma.

Tetapi orang ini hidup senang.
Tak pernah sakit.
Duit tak pernah sikit.
Enjoy setiap hari.

Kenapa?

Itulah namanya istidraj. Dia semakin bertambah nikmat tetapi hakikatnya itu adalah hukuman. Semakin jauh dan jauh daripada Allah.

"Apabila kamu melihat Allah memberikan kenikmatan dunia kepada seorang hamba, sementara dia masih bergelumang dengan maksiat, maka itu hakikatnya adalah istidraj daripada Allah" Riwayat Ahmad

(sumber: JAKIM)

12 comments:

  1. nauzubillah min zalik... ya Allah, jauhkan aku dr istidraj :'( waa'laikumussalam, done follow. salam kenal ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal Nour. Semoga kita sentiasa mendapat keredhaanNya insyaAllah.

      Delete
  2. Semoga nikmat yang ada ni, bukan istidraj. Takutt kalau Allah murka tapi kita ingat Allah beri sebab sayang. Allahuakhbar.. thank you sis ana ingatkan ☺☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyAllah selagi kita laksanakan kewajiban yg di beri moga2 Allah redha ke atas diri kita.

      Delete
  3. semoga saya juga dijauhkan daripada sifat ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah. Sama2 kita berusaha meningkatkan amalan utk mendapat redha Allah.

      Delete
  4. pkongsian yang sangat bermanfaat..smoga kita terpelihara dari segala sifat2 yang di murkai Allah..amin.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga2 bermanfaat buat kita semua sis :)

      Delete
  5. Saya nak ucap tahun baru je. Boleh kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat tahun baru jugak untuk saudara. Semoga tahun ini lebih baik dr sebelumnya. InsyaAllah

      Delete
  6. Semoga dijauhkan drpd perkara ni. Thanks ana menasihati dan mengingatkan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah. Sama2 usaha ke arah yg lebih baik ye Siqah 😍

      Delete

Yang kurik itu kendi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa

Terima kasih pada yang sudi tinggalkan jejak di sini. InsyaAllah Ana akan membalas kunjungan anda semua ❤